Жінки — це 50% успіху України

Сім’я, фінанси та невпевненість: що заважає жінкам брати участь у виборах

Фото: Радіо Свобода

Жінки, які кандидували на місцевих виборах, ухвалювали рішення про участь у виборах самостійно. Основною мотивацією було бажання впливати на важливі процеси у своїй громаді. Такі результати показало дослідження участі жінок в місцевих виборах – 2020, які провела «Опора».

В опитуванні взяли участь 290 кандидаток із усіх областей України та м. Києва. У кожній області респонденток обирали за такими критеріям: по 4 кандидатки від кожного типу місцевої ради: міської (у обласному центрі), обласної та будь-якої однієї районної ради. При цьому двоє з таких кандидаток не пройшли до ради, а двох – обрано.

Гендерна квота як шанс на перемогу

Гендерна квота сприяла тому, що політичні партії почали цілеспрямовано залучати більшу кількість жінок та включати їх до списків, показує дослідження. Більшість респонденток (понад 95%) висловилася на підтримку гендерних квот, а 12 (4,1%) навіть пропонували підвищити її до 50%. Кандидатки вказували на те, що іноді саме гендерні квоти допомогли конкретним жінкам потрапити до списку і до певного номеру у виборчих списках.

Водночас, 3,8% опитаних вважали квоти недоцільними. Вважають, що вони тільки посилюють дискримінацію щодо жінок та применшують їхню спроможність до професійної та вмотивованої участі у виборчому процесі.

Також респонденти говорили, що чули про випадки залучення «технічних» кандидаток. 5 опитаних жінок зізналися, що їх відразу залучали у ролі «технічних» учасниць виборів.

Місце має значення

Абсолютна більшість жінок з числа тих, хто отримали представницький мандат, була включена до першої десятки в єдиному багатомандатному виборчому списку (понад 80%) та територіальному виборчому списку (понад 76%). Також 14 з них було № 1 у єдиному списку. Серед жінок, які не пройшли на виборах, до першої десятки в єдиному списку було включено втричі менше жінок, ніж з першої категорії. Хоча більша кількість жінок, які в результаті не отримали представницького мандата, були включені до першої десятки у територіальному (129 проти 111).

Опитування також показало, що не всі кандидатки обізнані з тим, як формуються виборчі списки. Лише близько четвертини (від 23,8% – ті, що не пройшли, до 28,3% – ті, що пройшли) вважають, що рішення політичних партій про включення їх до єдиного та територіального виборчого списків під певним номером є справедливим та належним. Це може свідчити про те, що партії не мають прозорих та зрозумілих механізмів формування виборчих списків.

Доступ до партійних ресурсів для чоловіків та жінок був однаковим

Абсолютна більшість опитаних – 237 респонденток (82%) – зазначила, що доступ до партійних ресурсів був цілком рівномірним.

“У нас настільки активні дівчата в партії, що ми постійно на перших ролях були. Критерій «жінка – чоловік», ну ні разу такого не було! На телебачення ходили однаково, на мітинги – однаково, щодо ресурсів – все однаково”.

На нерівність доступу для жінок (порівняно з чоловіками) або відсутність фінансових ресурсів від партії вказали 36 жінок (12,4%), із яких 15 респонденток (5,2%) наголосили, що фінансової допомоги від партії не було, але був доступ до агітаційних, інформаційних матеріалів, медійних ресурсів.

Бар’єри передвиборчих кампаній

Абсолютна більшість жінок казала, що рішення про участь у виборах  приймала самостійно або ж обговорювала його з близькими, щоб раціонально спланувати догляд за дітьми та розподілити інші сімейні обов’язки. Лише 5 жінок (менше 2% опитаних) визнали, що вони не мали справжнього наміру отримати представницький мандат, а «допомагали друзям».

Учасниць дослідження попросили також оцінити рівень доступу до участі у виборах жінок та чоловіків. Майже 96% жінок стверджували, що доступ до виборів був однаковим як для чоловіків, так і для жінок. Водночас майже 95% опитаних вказали на те, що досі існують бар’єри для політичної участі саме жінок в Україні, хоча й не визнавали дію таких бар’єрів щодо себе.

Читайте також: «О, так ти ще й розумна!»: як публічним жінкам протидіяти дискримінації

На запитання про те, чи зазнавали жінки щодо себе проявів сексизму у зв’язку із участю у виборах, більше 90% опитаних заперечували такий негативний досвід щодо себе. І лиш кілька зазначили, що відчували зневажливе або недовірливе ставлення з боку виборців та, іноді колег. 53 кандидатки (18,3%), повідомили, що до них застосовувався «чорний піар». 17 жінок (6%) зазнали утиску за віковою ознакою (ейджизм) – як у випадках, коли кандидатки були молоді (переважно до 30 років), так і тоді, коли їх вік складав понад 60 років.

Сексизм, ейджизм та чорний піар у медіа застосовувався до кандидаток у депутати

Також до основних бар’єрів, які обмежують доступ жінок до обрання депутатами місцевого рівня, респондентки зазначали побутові, сімейні, домашні обов’язки. У відповідях також наголошували про стереотипне сприйняття. Серед яких: «жінка берегиня»; «жінки дуже багато беруть на себе зобов’язань, пов’язаних із домашнім побутом»; «жінка більше зайнята домашніми та сімейними клопотами, тому не може приділяти таку увагу політичній активності, як чоловіки».

Серед інших бар’єрів для політичної участі жінок респондентки називали особисті (психологічні) – 113 (89%), фінансові – 86 (29,7%), низький рівень довіри до жіночого лідерства – 51 (15,7%).

15 (5,2%) кандидаток зазначили, що не помітили перешкод до участі жінок у виборах або ж такі бар’єри були однаковими для чоловіків і жінок.

Простежується тенденція, що жінка має відповідати низці критеріїв, щоб «заслужити» своє місце в політиці: середній вік, матір (але не багатодітна!) і дружина, має значні заслуги в громадському і професійному житті, повинна докласти певних зусиль, щоб бути почутою.

Читайте також: Чому жінки не очолюють великі міста?

Що після виборів?

Представницький мандат отримали 145 опитаних, із яких 6 (4%) обрані секретарями комісій / фракцій. 75 депутаткам (52%) після обрання пропонували очолити комісію або фракції, тоді як 62 жінки (43%) таких пропозицій не отримували.

Водночас 78,6% жінок (114) задоволені своєю позицією (роллю) в ОМС після обрання, а 88,2% (128) – задоволені або ж мають вплив на процес ухвалення рішень у фракції. Переважна більшість говорить про застосування демократичних механізмів прийняття рішень фракцією, коли всім членам фракції дають можливість висловитись по кожному питанню, до кожного зауваження прислухаються і рішення ухвалюють консенсусом. Лише 14 (9,7%) респонденток висловили незадоволення своєю позицією після обрання. В основному це депутатки, які претендували на певні посади, проте обраними на ці посади не були.

Депутаткам пропонують очолювати фракції та комісії у радах

Слід зауважити, що не всі жінки прийняли пропозиції очолити фракцію або комісію. Відмови пов’язані з внутрішнім страхом та невпевненістю, браком політичного досвіду та фахових знань, зайнятістю та віком. Розповідали випадки, коли певну посаду у фракції чи комісії пропонували в «обмін» на голосування. Така ситуація, безперечно, є не проблемою гендерної рівності, а партійної корупції.

50%