Жінки — це 50% успіху України

Відмінниці SMM: про Фейсбук-сторінки народних депутаток

6 липня в прямому ефірі політичного ток-шоу народна депутатка Ірина Верещук сперечалася з Петром Порошенком про те, навіщо експрезидент привітав Путіна з Днем Росії в 2014 році. При цьому вона посилалась на новину з сайту 24 каналу. Проте Верещук не вказала, що джерело цієї «новини» – пресекретар Володимира Путіна Дмитро Пєсков, якого часто ловили на відвертій брехні.

Наступного дня соціальні мережі вибухнули скандалом. Людей обурила спроба легалізації російського фейку. За цим шквалом були непомітними голоси захисників Верещук, які стверджували, що вона апелювала до непрофесійності пресслужби п’ятого президента України і того, що вони цей факт не спростували.

Позицію пані Ірини могли б почути значно більше людей, якби її сторінка у Фейсбук не обмежувалася 20 000 прихильниками, а середній допис набрав більше 500 взаємодій. Як результат, її текст із поясненням за першу добу поширили менше ніж 200 людей і лише половина вподобань були з емоцією підтримки.

Українські політикині нерідко опиняються в центрі скандалів, проте у багатьох кризових випадках їхні сторінки в Фейсбуку, головному плацдармі атак, не можуть їм допомогти.

50% проаналізували Фейсбук-сторінки 87 діючих українських народних депутаток, щоб з’ясувати хто з них має ефективний комунікаційний інструмент в соціальній мережі, а хто ні.

   чи були facebook скандалирегулярність ведення 
Юлія Тимошенкотип 1 "Окремий"тактакпаблік
Яна Зінкевичтип 2 "ЛОМ"нітаксторінка
Iryna Gerashchenkoтип 2 "ЛОМ"тактаксторінка
Альона Шкрумтип 2 "ЛОМ"нітаксторінка
Вікторія Сюмартип 2 "ЛОМ"тактаксторінка
Ірина Фріз / Iryna Frizтип 2 "ЛОМ"нітакпаблік
Наталия Королевскаятип 2 "ЛОМ"тактакпаблік
Liza Bogutskayaтип 2 "ЛОМ"тактаксторінка
Sofiya Fedynaтип 2 "ЛОМ"тактаксторінка
Анна Скороходтип 3 "Потенційні ЛОМи: Фейсбук-скандали"
тактакпаблік
Галина Третьяковатип 3 "Потенційні ЛОМи: Фейсбук-скандали"тактаксторінка
Ирина Аллахвердиеватип 3 "Потенційні ЛОМи: Фейсбук-скандали"тактаксторінка
Ольга Василевскаятип 3 "Потенційні ЛОМи: Фейсбук-скандали"тактаксторінка
Liudmyla Buimisterтип 3 "Потенційні ЛОМи: Фейсбук-скандали"тактаксторінка
Yevheniya Kravchukтип 3 "Потенційні ЛОМи: Фейсбук-скандали"тактаксторінка
Ірина Верещуктип 3 "Потенційні ЛОМи: Фейсбук-скандали"тактаксторінка
Kira Rudikтип 3 "Потенційні ЛОМи"нітаксторінка
Ivanna Klympush-Tsintsadzeтип 3 "Потенційні ЛОМи"нітаксторінка
Юлія Клименкотип 3 "Потенційні ЛОМи"нітаксторінка
Олена Кондратюктип 3 "Потенційні ЛОМи"нітаксторінка
Анна Пуртоватип 4 "Класичний політик: потенцийний ЛОМ"нітаксторінка
Mariya Ionovaтип 4 "Класичний політик: потенцийний ЛОМ"нітаксторінка
Галина Янченкотип 4 "Класичний політик: потенцийний ЛОМ"нітаксторінка
Ірина Борзоватип 4 "Класичний політик: потенцийний ЛОМ"нітаксторінка
Олена Вінтоняктип 4 "Класичний політик: потенцийний ЛОМ"нітаксторінка
Ольга Стефанишинатип 4 "Класичний політик: потенцийний ЛОМ"нітаксторінка
Роксолана Пидласатип 4 "Класичний політик: потенцийний ЛОМ"нітаксторінка
Соломія Бобровськатип 4 "Класичний політик: потенцийний ЛОМ"нітакпаблік
Таня Цыбатип 4 "Класичний політик: потенцийний ЛОМ"нітаксторінка
Тетяна Рябухатип 4 "Класичний політик: потенцийний ЛОМ"нітаксторінка
Юлія Гришинатип 4 "Класичний політик: потенцийний ЛОМ"нітаксторінка
Inna Sovsunтип 4 "Класичний політик: потенцийний ЛОМ"нітаксторінка
Lesia Vasylenkoтип 4 "Класичний політик: потенцийний ЛОМ"нітаксторінка
Lisa Yaskoтип 4 "Класичний політик: потенцийний ЛОМ"нітаксторінка
Maria Mezentsevaтип 4 "Класичний політик: потенцийний ЛОМ"нітаксторінка
Maryna Bardinaтип 4 "Класичний політик: потенцийний ЛОМ"нітаксторінка
Natalya Pipaтип 4 "Класичний політик: потенцийний ЛОМ"нітаксторінка
Oleksandra Ustinovaтип 4 "Класичний політик: потенцийний ЛОМ"нітаксторінка
Podgorna Viktoriyaтип 4 "Класичний політик: потенцийний ЛОМ"нітаксторінка
Ніна Южанінатип 4 "Класичний політик: потенцийний ЛОМ"нітаксторінка
Юлія Світличнатип 4 "Класичний політик: потенцийний ЛОМ"нітаксторінка
Олена Листип 4 "Класичний політик"нітаксторінка
Юлія Яциктип 4 "Класичний політик"нітаксторінка
Анастасія Ляшенкотип 4 "Класичний політик"нітаксторінка
Анна Колесниктип 4 "Класичний політик"нітакпаблік
Антоніна Славицькатип 4 "Класичний політик"нітакпаблік
Галина Васильченкотип 4 "Класичний політик"нітакпаблік
Галина Михайлюктип 4 "Класичний політик"нітакпаблік
Грищенко Тетянатип 4 "Класичний політик"нітакпаблік
Дар’я Володінатип 4 "Класичний політик"нітакпаблік
Ірина Констанкевич - офіційна сторінкатип 4 "Класичний політик"
нітакпаблік
Лариса Білозіртип 4 "Класичний політик"Довіранітакпаблік
Леся Забураннатип 4 "Класичний політик"нітакпаблік
Любов Шпактип 4 "Класичний політик"нітаксторінка
Людмила Марченкотип 4 "Класичний політик"нітаксторінка
Народний депутат України Олена Копанчук - 189 виборчий округтип 4 "Класичний політик"нітакпаблік
Нікітіна Марина - Слуга Народу - Округ 82тип 4 "Класичний політик"нітакпаблік
Нэлли Яковлеватип 4 "Класичний політик"нітаксторінка
Оксана Дмитриеватип 4 "Класичний політик"нітаксторінка
Оксана Савчуктип 4 "Класичний політик"позафракційнанітакпаблік
Олена Мошенець•Народний депутат Українитип 4 "Класичний політик"нітакпаблік
Ольга Ковальтип 4 "Класичний політик"нітаксторінка
Саладуха Ольга Валеріївнатип 4 "Класичний політик"нітакпаблік
Слуга народу - Кінзбурська Вікторія - Округ 171тип 4 "Класичний політик"нітакпаблік
Тетяна Плачковатип 4 "Класичний політик"нітакпаблік
Юлия Диденкотип 4 "Класичний політик"нітаксторінка
Юлія Овчинниковатип 4 "Класичний політик"нітакпаблік
Mariana Bezuhlaтип 4 "Класичний політик"нітаксторінка
Olena Shuliakтип 4 "Класичний політик"нітаксторінка
Ольга Руденкотип 5 "Для галочки чи як звичайна людина"нітаксторінка
Аліна Загоруйкотип 5 "Для галочки чи як звичайна людина"ніністорінка
Анжеліка Лабунськатип 5 "Для галочки чи як звичайна людина"ніністорінка
Вікторія Вагнєртип 5 "Для галочки чи як звичайна людина"нініпаблік
Елена Криворучкинатип 5 "Для галочки чи як звичайна людина"ніністорінка
Елена Хоменкотип 5 "Для галочки чи як звичайна людина"ніністорінка
Елла Рєпінатип 5 "Для галочки чи як звичайна людина"ніністорінка
Лада Булахтип 5 "Для галочки чи як звичайна людина"ніністорінка
Маргарита Шолтип 5 "Для галочки чи як звичайна людина"ніністорінка
Оксана Гринчуктип 5 "Для галочки чи як звичайна людина"ніністорінка
Ольга Савченкотип 5 "Для галочки чи як звичайна людина"нініпаблік
Ольга Совгирятип 5 "Для галочки чи як звичайна людина"ніністорінка
Приходько Наталіятип 5 "Для галочки чи як звичайна людина"нініпаблік
Слуга народу - Лічман Ганна - Округ 30тип 5 "Для галочки чи як звичайна людина"нініпаблік
Anastasia Radinaтип 5 "Для галочки чи як звичайна людина"ніністорінка
Anna Bondarтип 5 "Для галочки чи як звичайна людина"нітаксторінка
Victoria Gribтип 5 "Для галочки чи як звичайна людина"позафракційнаніністорінка
Льовочкіна Юліятип 6 "Відсутня сторінка"

Результати невтішні – Фб-сторінки лише 9 із 87 депутаток повноцінно виконують комунікаційну задачу. Ще 25 потенційно можуть її виконувати. Решта працюють з мінімальною ефективністю. 

Із-поміж 87 Фб-сторінок депутаток, тільки вісім є повноцінними лідерками громадської думки зі своєю лояльною аудиторією та увагою медіа.

Яна Зінкевич, Софія Федина та Єлизавета Богуцька ще до політики були активними громадськими діячками та блогерками. Їхні сторінки демонстрували громадянську позицію та активність.

Політика відшліфувала стиль текстів Зінкевич, вони стали стриманішими. Федина та Богуцька продовжують використовувати блогерські прийоми, дозволяючи собі різкі чи хайпові висловлювання. За що обидві періодично потрапляють в скандали. Проти Федини навіть порушили кримінальну справу за висловлювання про Зеленського в прямому ефірі на Фейсбуку.

Сторінки Ірини Геращенко, Альони Шкрум, Вікторії Сюмар, Ірини Фріз, Наталії Королевської формувалися уже під час їхнього політичного життя (винятком з у цьому колі є хіба що Вікторія Сюмар, яка активно вела свою сторінку  ще будучи головою Інституту масової інформації). Вони є ретрансляторками позицій та виступів. Депутатки є постійними ньюзмейкерками та цитованими спікерками в ЗМІ. Це підтримує та розвиває популярність їхніх сторінок у соціальних мережах, незважаючи на часто доволі сухий політичний контент.

Окремо виділяється сторінка Юлії Тимошенко з аудиторією понад 2,2 млн. Середня залученість під постами не перевищує 2000, по окремим досягає 4-6 тисяч.

При цьому контент сторінки це продовження політичної риторики Тимошенко. Він контрастує з текстами, які користуються популярністю у соціальних мережах – тут більше слів та пафосу, ніж користі. Тому Тимошенко, як і всі топові політики, залучає інструменти штучної підтримки.

За оцінками VoxUkraine у 2019 кожен четвертий акаунт, який коментував її дописи, був ботом. Для збільшення кількості підписників також застосовувалась клікбейт реклама.

З вересня 2019 сторінка Тимошенко не використовує рекламу у Фейсбук. Останні її оголошення стосувалися земельної реформи.

Розвиток сторінки в соціальній мережі – це довгий та кропіткий процес. Проте є події, які можуть суттєво його пришвидшити. Одна з них – скандали. Необережні висловлювання чи дії, оприлюднення компромату – викликають шквал хейту та сотні публікацій в ЗМІ. Лимонад із цього лимону – зростання впізнаваності об’єкта скандалу та можливість правильно відреагувати на атаку. Тим самим вибудувати свій бренд та персональне медіа.

За останній рік, в скандали потрапляли депутатки Анна Скороход, Галина Третьякова, Ірина Аллахвердіева, Ольга Василевська-Смаглюк, Людмила Буймістер, Євгенія Кравчук, Ірина Верещук. Проте жодна з них не скористала ся цим моментом, щоб розбудувати свої сторінки чи особисті бренди.

Цікавий приклад спроби скористатися скандальною популярністю є за межами Верховної Ради. Олександра Клітіна потрапляла у гучні скандали двічі.

Перший раз на посту заступниці міністра інфраструктури, коли було оприлюднено начебто її листування з пранкером. У ньому чиновниця нібито натякає, що готова стати міністром інфраструктури і звинувачує самого міністра у призначенні на посади корупціонерів. В результаті скандалу вона була звільнена, а її Фейсбук-активність не зазнала суттєвих змін.

Другий скандал Клітіна спровокувала сама. 24 червня вона вирішила стати «чоловіком», змінивши свої фото за допомогою мобільного застосунку FaceApp. Через створене чоловіче альтерего, вона протестувала проти цькування і дискримінації жінок. Приводом для цього стало висвітлення в медіа її призначення радницею голови Державного космічного агентства. ЗМІ опублікували новину з заголовками, у яких згадували попередній скандал.

30 червня скандал перейшов на новий рівень. Клітіна опублікувала відео, де в провокативній формі закликала створити «Рух опору проститутам у політиці!». Це підхопили медіа, зокрема з холдингу Медведчука. Канал Zik в ефірі за участю Клітинної провів опитування  про те, чи штучні у неї груди. В цьому ж руслі була й більшість інших дискусій.

Кілька днів Фейсбук-спільнота обговорювала Клітіну. Хайп був, проте чи досягла вона цілей свого соціального експерименту? Чого було більше: користі чи шкоди для іміджу українських жінок? Це дискусійні питання для окремого матеріалу. Якщо ж керуватися показниками її Фейсбук-сторінки, то результати незначні. На момент написання цього матеріалу, аудиторія сторінки незначно перевищила 10 000, а дописи набирали близько 100 взаємодій.

Емоції та хайп у Фейсбуку дають прискорення розвитку сторінки, проте лише тоді, коли виконано базові умови, тобто є чітка контентна політика та сформовано лояльну аудиторію. Якщо цього немає, то скандали лише вплинуть на імідж, прискорення для розвитку сторінки буде незначним.

Ефективна сторінка нічим не відрізняється від ефективного медіа. Хіба що замість грошей рекламодавців, вона приносить дивіденди народної симпатії та поваги.

Цікаві матеріали сприяють росту аудиторії та її лояльності. В результаті формується імідж власниці, її впізнаваність, а ЗМІ починають регулярно цитувати дописи. Запускається маховик органічного формування інформаційного поля. Теми підхоплюють лідери громадської думки, опоненти, прості люди. Зав’язується дискусія, зростає охоплення та аудиторія.

Така сторінка – надійна точка опори і на виборчих кампаніях, і під час законотворчості, і як рупор при інформаційних атаках. Саме останнє – основна причина того, чому українські бізнесмени стають публічними і докладають значних зусиль для розбудови своїх Фейсбук-сторінок.

Чого не скажеш про українських депутаток. У жодної з них немає сторінки, яка б відповідала описаному вище та, хоча б частково, наближалася за своєю ефективністю до сторінки Уляни Супрун.

Коли переглядаєш сторінки депутаток, розумієш, що вони дуже стараються. Стараються писати регулярно, стараються вивіряти кожне слово, стараються обирати красиві фото. Виходить глянцево і неприродньо.

Це сторінки відмінниць від SMM – вивчили підручник і скрупульозно виконують його інструкцію, проте забувають про ключові речі. Ось перелік причин, чому вони використовують лише незначну частину комунікаційного потенціалу Фейсбуку, хоча працюють за класичними лекалами.

Причина #1: яка відповідь на ключове питання «Навіщо вам сторінка у Фейсбуку?». Якщо ви хочете інформувати про свою діяльність та лобіювати ініціативи, то вам варто допомагати людям вирішувати їхні проблеми, а не просто транслювати свої промови. Фейсбук – це не трибуна Верховної Ради, не текст закону, не бланк на якому потрібно написати офіційну біографію.

Причина #2: регулярність публікацій та якість. Проста мова, гумор, прикладні поради, закладені гачки для дискусії – це те, що має бути в кожному дописі. А самі тексти мають з’являтися регулярно. Для цього потрібно розуміти реальні потреби своєї аудиторії та бути сміливою, не боятися хейту. Хейт – основа соцмереж.

Питання-тести, на які потрібно дати чесні відповіді: «Чому людина має захотіти поділитися цим дописом?» та «Яку з її проблем вирішить ця інформація?». Тоді тематика постів про робочі візити та наради відпадуть.

Причина #3: ще одне важливе запитання-тест «Чому ЗМІ мають посилатися на цей пост?». Від інтересу медіа залежить, чи запуститься маховик формування інформаційного поля. Для цього ваша сторінка має бути ньюзмейкеркою, яка першою повідомляє новини, які впливають на життя виборців.

Причина #4:  На жаль, більшість сторінок депутаток у Фейсбуку є інструментом в формуванні чужого інформаційного поля. Їхні дописи часто розганяються партійними ботрумами.

Неякісні боти не додають охоплення публікації, а от шкоди завдати можуть. Кожен, хто проаналізує поширювачів інформації, помітить штучний слід. Це додаткові репутаційні ризики та питання довіри аудиторії.

Читайте також: Це більше не особиста Фейсбук-сторінка: поради політикиням

Причина #5: у багатьох депутаток дві сторінки – особиста та паблік. Концепція схожа – винести політичну діяльність на публічну сторінку, залишивши особисте на особистій. Проте, як правило, якісного контенту немає і для однієї сторінки. Основне правило соціальних мереж – вести їх стільки, скільки можете робити якісно та ефективно.

Оксана Мороз, для 50%