Поки політичні опоненти кричали: «Доктор Смерть», Супрун сформувала навколо себе цілу спільноту вірних прихильників, які охоче захищали її від нападок. Чи ж варто було закривати сторінку?
Цілий світ обговорює, чи правильно зробили соціальні мережі, забанивши Дональда Трампа і деяких його «рупорів». Найконтроверсійніший президент США залишився без свого Твіттера – ключового майданчика, де за його емоційними і не завжди зв’язними дописами слідкувало понад 30 мільйонів людей.
А тим часом в Україні одна з найавторитетніших лідерок громадської думки Уляна Супрун закриває свою Фейсбук-сторінку. 2 січня на її сторінці вийшов прощальний пост, а зараз сторінка з її контентом недоступна взагалі.
Читайте також: Уляна Супрун як медіа: як перетворити Фейсбук-сторінку на впливовий ЗМІ
У червні 2020 року дослідження Semantic Force для IREX визнало Супрун людиною, яка найбільше впливає на українську молодь, і оцінило кількість її читачів у 307 тисяч. За 4,5 роки активної присутності у соцмережі сторінка Супрун завоювала серця і уми багатьох – і мало кого залишала байдужим.
Ключем до народної любові стали просвітницькі тексти – розвінчання популярних міфів у сфері охорони здоров’я. Чи можна сидіти на холодному, чи треба лікуватися гірчичниками, чи потрібно очищувати організм від шлаків і, так, чи можна мочити манту – ці теми викликали в аудиторії бурхливі обговорення. Супрун стала основною декомунізаторкою у сфері охорони здоров’я: спочатку замахнулася на систему Семашка, за якою фінансувалися заклади з бюджету, а тоді – й узагалі на святе: перекис водню, бахіли в лікарнях, відкладення солей на хребті…
Комунікаційні команді Супрун у час її перебування на міністерській посаді не вдалося завоювати всенародної підтримки для медичної реформи чи любові в середовищі лікарів. Але читання її постів про вакцинацію, гомеопатію та коронавірус стало таким собі маркером для прогресивної спільноти критично мислячих людей у соцмережах. І це був непростий, але дуже ефективний шлях: поки політичні опоненти кричали: «Доктор Смерть», – Супрун сформувала навколо себе цілу спільноту вірних прихильників, які охоче захищали її від нападок.
У той час як більшість політикинь і лідерок думки намагаються сподобатися всім і уникають критики, як вогню, Супрун не побоялася зайняти чітку позицію і протиставити себе тим людям і явищам, які вона вважала неприйнятними. Заявити ворога і повернутися до нього обличчям. Атакувати його і не боятися вогню у відповідь. Саме це стало ключем до формування цілого племені фанатів Уляни Супрун.
Створити своє плем’я – величезний успіх. Щоб зрозуміти, чому, гляньмо на британську стилістку, телеведучу і засновницю успішного косметичного бренду Трінні Вудолл. Вона стала відомою у 2000-х, коли спільно зі своєю партнеркою вела телепередачу «Що не одягати». Телевізійні стилістки безжально критикували гардероби своїх «жертв» і за допомогою правильно підібраного одягу трансформували їхню зовнішність. На тлі схожих програм вони виділялися своїми нищівними коментарями і часом навіть безцеремонною поведінкою. Невміння одягатися відповідно до своєї фігури було ворогом, якого вони нещадно нищили.
Телевізійну кар’єру Трінні Вудолл трансформувала в успішний бізнес завдяки сотням тисяч прихильниць, які з ВВС перейшли за нею у соцмережі. У віці 55 років, після розлученння, самогубства чоловіка, із дитиною і без роботи, Трінні продала частину свого одягу, здала в оренду свій дім і на виручені гроші відкрила свій бізнес – косметичний бренд Trinny London. Навколо бренду та його засновниці й речниці сформувалися цілі групи фанаток, які так себе й назвали – Trinny Tribe, плем’я Трінні.
У Facebook існує 18 таких самоорганізованих спільнот у різних країнах.
Трінні не залишає своїх прихильниць без уваги: майже щодня вона виходить у соцмережі з відеороликами про стиль, макіяж, здоровий спосіб життя і догляд за собою. Відповідає ледь не на кожен коментар – якщо цього не роблять самі учасниці спільноти. Вона демонструє вміст своїх численних шаф із одягом, демонструє недоліки своєї фігури, розповідає про особисте, їсть на камеру…
У свіжому відео бліда Трінні у блакитному халаті й шалику розповідає про свій досвід лікування від коронавірусу. Неідеальна, непричесана, відверта – вона спілкується зі своїм племенем. Їй нема чого приховувати: для неї це своє плем’я, свої люди.
Преміальному бренду Trinny London – близько двох років. За перших 5 місяців з моменту запуску компанія продала продукції на мільйон фунтів стерлінгів, і продовжує рости. Сьогодні її статки оцінюють у 5 мільйонів фунтів, при тому, що лише кілька років тому вона була фактичним банкрутом.
Ось вона – фінансова вартість свого вірного племені. Племені, матріарх якого вкладає у його розвиток особистий час і увагу. І отримує віддачу, якою можна пишатися.
Читайте також: Уляна Супрун: Жіноче лідерство в Україні все ще залишається синонімом серйозних викликів
Навіть на штурм Капітолію прихильниками Трампа можна подивитися як на виступ племені на захист свого лідера. Справді, Трамп – далеко не мирна овечка і навіть не розумний, виважений лідер-державник. Але скільки у нього прихильників, які не лише приїхали у Вашингтон, а й пішли заради свого кумира на насильницькі дії, на порушення закону, а дехто з них – навіть на смерть. Так, це і є плем’я, зі своєю релігією, ритуалами і розпізнавальними знаками.
Таке плем’я сформувала й Уляна Супрун. Це, здається, одне з найбільших її досягнень – зібрати таку масу людей, які поділяють і поширюють ідеї доказової медицини та критичного мислення в охороні здоров’я. І зробити це без «джинси» і платних блогерів, без шалених бюджетів на розкрутку, просто опираючись на свою позицію і на людей, які її поділяють. В Україні мало кому вдавался це зробити.
Проте Супрун закрила свою сторінку, навколо якої гуртувалося її плем’я. Не особливо пояснюючи причини. І в цей момент у медіа проповзли новини про те, що вона повертається до США. Так, стара система, яка ніколи не сприймала її своєю, з радістю вхопилася за можливість добити опонентку, яка так зручно для них відступила й уступила поле бою.
Читайте також: Блог Ярини Ключковської// Якщо не берегиня, то лесбійка: як кандидаткам реагувати на фейки
І що ж тепер плем’я «супрунят»? На кого тепер їм опертися? Де їм тепер спілкуватися? Контент доступний – за бажання, його нескладно знайти. Але спільнота – це більше, ніж контент. Закривши свою сторінку, Супрун фактично знищила плем’я, яке сама ж і сформувала.
Але залишила після себе кілька цінних уроків, якими може скористатися кожна. Мати велику мету, мати позицію, не боятися конфлікту та критики, не намагатися сподобатися всім і вкладати у спілкування свій час, енергію і душу. Це невластиві кроки для нашої місцевої політики, особливо для жіночої політичної когорти, де домінує намагання сподобатися, примиритися, не нажити собі ворогів. Проте в сучасній поляризованій політиці бути всім однаково милою просто неможливо.
Сильна політикиня – та, яка вміє об’єднувати і не боїться відмежовуватися. Та, яка чітко проводить свої червоні лінії та дає потужний ціннісний стержень, навколо якого можна гуртуватися. Та, яка несе відповідальність перед своїм племенем і не кидає їх, коли в неї змінюються плани. Лише таким чином можна сформувати згуртоване плем’я, якому під силу значно більше, ніж кожній із нас окремо.
Ярина Ключковська, для 50%