Головна Статті Політика і TikTok: короткі відео просто про складне

Політика і TikTok: короткі відео просто про складне

4
1,150
Політика і ТікТок

Усе рідше виникають питання щодо того, навіщо потрібен TikTok публічним людям.

Це зручна платформа, щоб ділитися своїми думками, ставати впізнаваною, працювати над просуванням свого бренду, збирати людей, які поділяють ваші цінності. 

Дедалі частіше публічні люди активно використовують цю платформу для налагодження комунікації зі своєю аудиторією. Тож ми пропонуємо поглянути, як політикиням стає в пригоді TikTok, а також розкажемо, про які «фішки» цієї платформи слід пам’ятати.

Популярність

У 2021 році TikTok уперше обійшов google.com і став найпопулярнішим доменом у світі. Також сервіс став найпопулярнішою соцмережею 2021 року, відвоювавши першість у Facebook. В Україні кількість користувачів TikTok досягла 12 мільйонів.

На перший погляд може здатися, що TikTok – це незрозуміла платформа з великою кількістю розважального контенту, де люди жартують, танцюють, співають. Але коли знайомишся з цією соцмережею ближче, стає зрозуміло, що вона пропонує багато якісного і корисного контенту. 

Ще два-три роки тому вважалося, що це розважальна мережа для підлітків. Але формат коротких відео виявився настільки зручним, що поступово аудиторія різних вікових груп почала активно освоювати інструменти ТікТоку, а експерти й експертки зайшли сюди з інших соцмереж. Тут ви знайдете фахові пояснення політичних та економічних тем, багато контенту на тематику прав людини, просвітницькі ініціативи з медіаграмотності, навіть розслідування (нещодавно Bellingcat опублікував гайд, як використовувати ТікТок для пошуку інформації для журналістських розслідувань) тощо.

Найбільш привабливою особливістю алгоритмів TikTok є те, що навіть відео не надто популярного аккаунта може набрати тисячі переглядів. 

Можливості

Нині соцмережі стали переповненими контентом. Якщо ви зараз спробуєте поширювати якусь тему в Інстаграмі, наприклад, пропонувати рецензії на книги, без просування малоймовірно, що ваш контент помітять. Дієвим шляхом може бути створення відео у TikTok та перенаправлення аудиторії з TikTok в інстаграм. Адже TikTok пропонує можливість прив’язувати свої профілі в Інстаграмі, YouTube тощо і заводити туди нові аудиторії. 

Щоб почати створювати тіктоки, необхідно якийсь час просто дивитися стрічку, яку пропонує платформа. Але відразу важливо «допомогти» алгоритмам налаштувати стрічку таким чином, щоб запропонований контент був вам цікавим і корисним. Для цього треба лайкати відео, які подобаються, шукати за допомогою хештегів публікації на тематику, яка вас цікавить, і теж взаємодіяти (лайкати, коментувати). Також алгоритми аналізують, які відео ви додивилися до кінця. 

Таким чином ви не лише сформуєте свою стрічку, щоб отримувати цікаву для вас інформацію, а й побачите, які відео стають популярними й отримують гарну взаємодію з аудиторією. 

А далі можна починати створювати власний контент.  

У TikTok цінують не лише креативність, гумор та дотепність, а й експертність. Можна знайти свою аудиторію і просувати свої ідеї, меседжі чи знання (експертизу) людям, яким це справді цікаво. 

«Залетіти в рек»

TikTok дозволяє «запакувати» такі серйозні теми, як політика, місцеве самоврядування чи державне бюджетування у легку для сприйняття форму. 

Найцікавіше, що якщо ваше відео потрапить у рекомендації («залетить у рек»), алгоритм починає показувати і ваші старі відео. 

TikTok запускає в рекомендації перші відео користувача, а далі, якщо відео не отримують значної реакції, показує все рідше. 

Іноді користувачі перезаливають відео кілька разів, якщо вони не заходять аудиторії. Перше пройшло непоміченим – трохи пізніше перезаливають ще раз, потім під трендову музику знову. 

Інструменти TikTok

Для просування контенту також використовують різноманітні інструменти:

Хештеги. У ТікТоці вони активно працюють, тому використання популярних ключових слів допомагає знайти аудиторію, якій буде цікаве ваше відео.

Челенджі. Участь у челенджах збільшує шанс зробити відео вірусним. Але тут важливо, щоб челендж, який ви побачили, вам відгукнувся.

Відео «До і після». Як змінилося життя після отримання стипендії на навчання, рішення йти в політику, переїзду у нове місто, народження дитини, ремонту в офісі тощо.

Lip sync (синхронізація губ). Користувачі роблять вигляд, нібито співаючи трендову пісню і водночас з’являється текст, який вони хочуть донести аудиторії.

Реакції на чужі відео. Для цього беруть популярне відео і просто мовчки його дивляться, емоційно реагуючи. Або записують дуети (duets), наприклад, як відповідь на якусь заяву сексиста, де ви аргументовано пояснюєте, чому його слова неприйнятні. Для цього під обраним відео треба натиснути «пошерити» і знайти функцію «дует». Також варто звернути увагу на функцію «stitch», яка дає можливість використовувати шматки своїх попередніх відео або відео інших користувачів.

Відповіді на коментарі. У соцмережах дуже складно мати час і натхнення вигадувати контент, але завдяки «фішці» тіктоку, яка дозволяє записувати відео у форматі відповіді на коментарі, які залишали під вашими попередніми постами, завжди є матеріал та ідеї для нових відео.

Вибори і TikTok

Дуже часто використання TikTok є частиною комунікаційної стратегії на час проведення виборчої кампанії. Цей шлях зрозумілий, але дещо утопічний. Адже така ситуативна робота з платформою не дозволить по-максимуму використати всі можливості, які пропонує саме ця соціальна мережа.

Таким шляхом пішла, наприклад, кандидатка в мери Києва Ірина Верещук, коли під час виборчої кампанії з’явилася у TikTok. Для першого відео пані Верещук використала популярний тренд із перевдяганням. Аккаунт кандидатки в мери швидко помітили, але після програшу на виборах вона перестала його активно вести.

Мая Санду теж почала використовувати TikTok під час виборів. І зараз, вже на посаді президентки Молдови, продовжує записувати тіктоки. 

«Я зрозуміла наскільки важливий TikTok для того, щоб достукатись до молодого покоління. Я дуже хочу, щоб молодь брала активну участь у політичному житті країни», – пояснює свою активність у цій соціальній мережі Мая Санду.

Цікаво, що вона використовує TikTok не лише для того, щоб привернути увагу виборців, заохотити йти на вибори й голосувати, а й для політичних дебатів. 

Якось під час зустрічі з виборцями конкурент Маї Санду Ігор Додон сказав, що бабуся, яка гадає на яйцях, наворожила  йому перемогу у першому турі. 

На це Мая Санду відреагувала дотепним відео, яке за перші 4 години після публікації подивилися понад 10 тисяч користувачів, а всього воно зібрало понад 900 тисяч переглядів. 

Мая Санду записала відео, як вона збиває яйця і посміхається на камеру. У кінці з’являється напис «Омлет чи скроб? Побачимо 15 листопада». Скроб – страва молдавської кухні, схожа на омлет. Таким чином політикиня запропонувала почекати до дня виборів 15 листопада і подивитися, чи допомогло Ігорю Додону гадання на яйцях. Зараз ми вже знаємо, що не допомогло.

Важливим є те, що це відео, як часто буває у TikTok, вийшло далеко за межі платформи. Про нього написали ЗМІ, його активно обговорювали в інших соцмережах. Тобто свій меседж Мая Санду змогла донести до дуже широкої аудиторії, «загорнувши» його у форму короткого дотепного відео.

Боротьба за виборців

Зараз у Франції стартувала президентська кампанія, і більшість кандидатів та кандидаток активні у TikTok. Причина проста – дві третини користувачів TikTok у Франції досягли повноліття і можуть голосувати. 

Безумовно, кожен кандидат і кожна кандидатка обирає свою стратегію присутності у цій соцмережі (наприклад, Анн Ідальго вирішила взагалі не заходити у TikTok). Тим і приваблива ця мережа, що тут можна публікувати відео, які хочете: динамічні з трендовою музикою, або коротенькі відео-роз’яснення про ключові меседжі виборчої програми, або ж просто шматки виступів перед виборцями. 

Так, Марін Ле Пен публікує переважно шматки своїх виступів, зустрічі з виборцями. Перше відео, у якому вона анонсує, що розповідатиме у ТікТоці, як проходить її президентська виборча кампанія, набрало майже 6 мільйонів переглядів.

Інша кандидатка в президенти Франції Валері Пекресс зовсім нещодавно зайшла у TikTok і поки ще не має великої аудиторії. Перші її відео не показували її як особистість, вона не зверталася до аудиторії, переважно це були агітаційні відео, які знімали для телебачення та інших платформ. 

Читайте також: Вибори у Франції: Валері Пекресс бере участь у президентських перегонах

Далі з’явилися більш невимушені відео, наприклад, робота команди кандидатки у виборчому офісі. Ці відео вже динамічні, сучасні, зроблені під трендову музику.

Знайди мене у TikTok

Водночас з’являються політикині, які створюють акаунти у TikTok не «під вибори», а саме для спілкування, розміщення відео на теми, які їх хвилюють.

TikTok депутатки Київської міськради, військової волонтерки Аліни Михайлової чітко дає зрозуміти, що для неї є найбільш ціннісним, якими є її політичні погляди. 

Перше відео було опубліковане в серпні 2021 року й отримало понад 300 тисяч переглядів. 

В одному з наступних відео Аліна Михайлова (@mykhailova_aa) показує, що таке «русскій мір» на прикладі населеного пункту Піски Донецької області, де можна побачити покинуті будинки зі слідами обстрілів та старими сімейними фотоальбомами на підлозі. 

Також є відео засідань Київської міської ради, з яких можна легко зрозуміти, якими питаннями опікується депутатка та якими є її політичні переконання.

Читайте також: Аліна Михайлова: «Є люди, які стоять за мною і яких я не маю права зрадити»

А ось депутатка Зборівської міськради Тернопільської області Леся Голояд (@zborivska) – тіктокерка зі стажем. Вона розпочала активно знімати відео ще в березні 2020 року. Цікаві трендові відео показують будні політикині, яка працює на місцевому рівні та займається активізмом. Її приклад добре демонструє, що таку, здавалося б, нудну тему, як політика можна гарно запакувати у цікаві тіктоки.

У своїх відео вона говорить і про сексизм та ейджизм, і про упереджене ставлення виборців до політиків. Пояснює, чому вона вирішила йти у політику та показує, як працює місцева рада.

Кандидатка в депутати Дніпропетровської облради та Дніпровської міськради, учасниця молодіжного крила партії «Європейська Солідарність» Харкова Дарія Конох теж активна користувачка ТікТоку. У відео вона розказує про свою політичну позицію, говорить про політичні виклики України, а також про те, чому вона вирішила йти у політику. Відповідаючи на коментарі під попередніми відео, вона записує нові тіктоки, демонструючи відкритість і бажання спілкуватися з аудиторією.

Популярний тренд «ми різні» (пісня Little Dark Age гурту MGMT) Дарія використала, щоб пояснити, чим вона відрізняється від політиків-корупціонерів. 

Дарія Конох
Дарія Конох

TikTok відкриває великі можливості для комунікації, але також варто пам’ятати, що на цій платформі ваші відео відкриті всім і ви не знаєте, яка аудиторія зреагує. Звісно, це побачать ваші підписники, але часто відео «залітають» на «чорну сторону», і вас можуть почати масово атакувати люди з протилежними поглядами. 

Такі ситуації допомагають розширити аудиторію, а коментарі можна використовувати для створення нових тіктоків, пояснюючи свою позицію і залучаючи людей, які вас підтримують.

Присутність відсутніх

Навіть політикині, які не мають власної сторінки у TikTok, присутні у соцмережі завдяки іншим тіктокеркам та тіктокерам.

Так, після призначення Магдалени Андерссон прем’єр-міністеркою Швеції, TikTok переповнився відео про неї. Велика кількість тіктоків про Ангелу Меркель після її відставки перетворилась на хвилю контенту, за допомогою якого люди дякували та прощалися з канцлеркою.

Визначні промови політикинь теж отримують другий шанс у цій популярній соцмережі. Наприклад, відомий виступ колишньої прем’єр-міністерки Автралії Джулії Гіллард про сексизм та мізогінію в політиці, який облетів усі світові ЗМІ ще у 2012 році, знову став вірусним у 2021 році завдяки TikTok. А виступ президентки Єврокомісії Урсули фон дер Ляєн про сексизм щодо політично активних жінок зібрав сотні тисяч переглядів.

Наталія Жачек

Більше публікацій
Більше публікацій Наталія Жачек
Більше публікацій Статті