Головна Статті Ґендерне питання в політиці та ЗМІ Швейцарії

Ґендерне питання в політиці та ЗМІ Швейцарії

0
725

Ґендерне питання в політиці та ЗМІ Швейцарії

У 2016 році багато хто очікував, що пост президента США вперше в історії займе жінка, але в новому році президента-жінку обрала не Америка, а Швейцарія. У Конфедерації нещодавно провели соціологічне дослідження, метою якого був аналіз політичної системи Швейцарії та те, як вона взаємодіє з засобами масової інформації в гендерній сфері на прикладі виборів до парламенту, що пройшли в країні у 2015 році.

Головним фактором, що визначає успішність, або ж провальність, передвиборної кампанії певного кандидата є інформація, яка потрапляє в ЗМІ. Саме з цієї причини актуальною темою стали так звані «фейкові новини», адже для більшості виборців засоби масової інформації, і, в першу чергу, соціальні мережі, є джерелом, з якого можна дізнатися про особистості кандидатів і про політичні програми.

Замовниками соціологічного дослідження, яке мало проаналізувати політичну систему Швейцарії та характер її взаємодії з засобами масової інформації в гендерній сфері на прикладі парламентських виборів 2015 року, виступили Швейцарська Федеральна Комісія з питань жінок (Eidgenössische Kommission für Frauenfragen – EFK), Федеральне відомство комунікації (BAKOM), і швейцарська національна громадська телерадіокомпанія SRG SSR.

Автори дослідження прийшли до висновку, що напередодні парламентських виборів у Швейцарії в ЗМІ говорилося про кандидатів-чоловіків куди більше, ніж про кандидатів-жінок. Незважаючи на це, дослідники відзначили, що в рамках передвиборної боротьби в швейцарських засобах масової інформації практично не було стереотипів і кліше, а також спостерігалася дивовижна помірність і стриманість висловлювань як про зовнішній вигляд, так і про особисте життя жінок-політиків.

Передвиборче медійне поле в США

Для порівняння, швейцарські соціологи вирішили проаналізувати характер того, що публікувалося в американських ЗМІ під час президентської передвиборної кампанії. Відзначається, що мало не найголовнішим стилем ведення дискусій стали гендерні упередження в інформаційному просторі США. При цьому вчені прийшли до висновку, що до такого «розгулу мовної демократії», як в Америці, Швейцарії ще дуже далеко. Як підтверджує швейцарське наглядово-комунікаційне відомство ВАКОМ, напередодні виборів до парламенту в 2015 році, в пресі і про чоловіків-кандидатів, і про жінок-кандидатів говорилося «без перекручувань і на рівних», не дивлячись на те, що інформації про жінок в чисто кількісному відношенні було помітно менше.

«У минулому недолік інформації в ЗМІ про жінок-кандидатів у депутати реєструвався (соціологічними дослідженнями) дуже чітко. Наша робота – перше такого роду дослідження за останні 12 років, тому ми очікували, що зараз ситуація в цій галузі повинна бути куди краща», – прокоментував дослідження один з його авторів Манюель Пюппі.

За його словами, в ЗМІ Європи й Північної Америки, де інформація про чоловіків і жінок присутня на рівних, зустрічаються стереотипи, в той час, як в пресі Швейцарії уникають гендерних кліше.

«Можна сказати, що жінки-кандидати, яким вдається-таки потрапити на сторінки швейцарських ЗМІ, можуть розраховувати на чесне і рівне ставлення. Тим самим в сфері забезпечення гендерної рівності деякі досягнення у нас є, але при цьому і невирішених проблем тут теж все ще вистачає», – додав автор дослідження.

Результати дослідження

Під час проведення дослідження Пюппі та його колегами було проаналізовано велику кількість публікацій в пресі про кандидатів у депутати обох палат федерального парламенту. Тексти статей були опубліковані напередодні парламентських виборів 2015 року в 17-ти різних засобах масової інформації в німецько-, франко- й італомовних регіонах Швейцарії. Крім того, вчені переглянули сотні фотографій, які супроводжували тексти, а також вивчили аудіо- та відеоконтент телерадіокомпанії SRG SSR.

Автори дослідження насамперед звернули увагу на те, що в більшості друкованих видань був представлений один і той самий досить обмежений набір кандидатів, як жінок, так і чоловіків. У німецькомовних регіонах Швейцарії в пресі згадувалися всього 9% від загального числа кандидатів в депутати, у франкомовних регіонах цифра склала 4%, а в італомовних тільки 2%. Переважна більшість тих кандидатів, які все-таки потрапили в друковані медіа, були чоловіки – під час передвиборної кампанії їм було присвячено 76% усіх матеріалів, а про 35% жінок, які увійшли до виборчих списків, було написано тільки 24% статей.

Разом з тим, автори дослідження не помітили тем чи проблемних областей, пов’язаних виключно з чоловіками або жінками. Відносно обох статей в друкованих та онлайн-виданнях вживалися з однаковою частотою такі психоемоційні критерії та визначення, як «сильний, раціональний, компетентний, активний, щирий». У пресі практично були відсутні суперечки про приватне життя кандидатів. Про зовнішній вигляд говорилося тільки в відношенні 1-3% кандидатів в депутати.

Однак, як відзначають дослідники, швейцарські ЗМІ все ж використовують гендерні стереотипи. На думку Пюппі, «так швидко старі звички не зникають». Автори відзначають, що гендерні кліше все ще присутні, наприклад, в розважальних програмах.

Крім того, вчені впевнені, що не зовсім коректно аналізувати гендерні стратегії ЗМІ на прикладі виборчих кампаній, так, як в цьому випадку в першу чергу мова йде про політичну інформацію. У цьому контексті деталі особистого життя того чи іншого кандидата не грають великої ролі.

«Досліджень, які вивчали б гендерну специфіку звичайних публікацій в ЗМІ на повсякденні теми, поки не проводилося. Адже цілком ймовірно, що в період важливих передвиборних кампаній ЗМІ інакше будують свою редакційну політику. Проте, я хотів би підкреслити, що якщо ЗМІ хоча б для початку в статтях про вибори й справді стали підходити до гендерних питань куди більш чутливо, ніж раніше, то це дуже обнадіює», – сказав Пюппі.

Відомі кандидати

Автор дослідження вважає помилковою думку, що ЗМІ винні в недостатньому висвітленні жінок-кандидатів у депутати в порівнянні з чоловіками під час передвиборних кампаній у Швейцарії.

«На підставі результатів нашого дослідження ми не можемо зробити висновок, що саме ЗМІ винні в тому, що про жінок пишуть рідше», – заявив Пюппі.

Телебачення, радіо, газети, онлайн-ЗМІ, навпаки, більше акцентують увагу на успішних та відомих кандидатах. Якби жінки були більше представлені в керівних органах партій або фракцій, про них говорили б частіше. Тому звинувачувати варто не журналістів, а партії, в яких домінуюча роль все ще відведена чоловікам.

Гендерні стереотипи в США

У лютому 2016 року в американській онлайн-газеті Huffington Post експерт в сфері комунікацій Ніна М. Лозано-Райх заявила: «Як би ви не ставилися до Гілларі та її поглядів, незаперечним є той факт, що на цих виборах, як це вже було в 2008 році, публічне сприйняття її персони суспільством було замаране за допомогою ЗМІ, що спиралися на подвійну мораль і неприкритий сексизм».

В одному з матеріалів у газеті Washington Post у травні 2016 року політологи й експерти Денні Хейес і Дженніфер Лоулесс описали ситуацію інакше. На їхню думку, питання гендерних упереджень в матеріалах ЗМІ, присвячених передвиборній кампанії, було сильно перебільшене.

«Відповідно до проведеного нами дослідження 60% американців вважають, що ставлення до жінок в ЗМІ – сексистське! Але вони помиляються. До переважної більшості жінок-кандидатів як ЗМІ, так і виборці, ставляться так само, як і до кандидатів-чоловіків. І якщо про жінок і пишуть менше, то не через те, що їх, нібито, “затискають” під час виборчої кампанії, а через те, що вони в цілому рідше є героями успішних передвиборних кампаній», – написали експерти.

Джерело: www.swissinfo.ch

Більше публікацій
Більше публікацій Статті