Головна Статті «Капеланки. Молитва у пеклі»: презентація фільму й дискусія про зміни гендерних ролей

«Капеланки. Молитва у пеклі»: презентація фільму й дискусія про зміни гендерних ролей

1
181
Капеланки. Документальний фільм

Оксана Наумова для Детектор медіа розповідає про те, як відбувся допрем’єрний показ документального фільму — антології «Капеланки. Молитва у пеклі».

Стрічка розповідає про трьох жінок-капеланок, які працюють на передовій, у шпиталях і прифронтовій зоні, а разом із їхніми історіями порушує питання, які стосуються зміни гендерних ролей у суспільстві під час війни та нових можливостей для жінок у війську.

Фільм складається з трьох новел, що об’єднані загальною темою і розкривають історії капеланок Олени Легенчук, Олени Женевець і Марини Сердіченко. На прикладі трьох історій капеланок автори стрічки намагаються дати відповіді на питання: чи може та чи варто жінці бути капеланкою.

«Кожен у цьому фільмі знайде свій сенс, кожен знайде щось своє. Хтось побачить релігію, хтось побачить віру, хтось побачить війну та втрату. Ми ж із командою побачили у цьому фільмі багато різних векторів, зокрема зміну гендерних ролей, яка відбувається зараз під час війни, і сприйняття жінок незалежно від професії», — розповіла перед переглядом фільму керівниця департаменту з питань розмаїття, інклюзії та рівних можливостей Суспільного Анастасія Гудима.

Цей проєкт — не про релігію і не про віру, а про жінок

Режисерка документального фільму «Капеланки. Молитва у пеклі» Олена Кривенко пояснила, що для неї цей проєкт — не про релігію і не про віру, а про жінок. Півтора року тому вона зняла фільм «Капелани. Віра на війні», який розповідає історії трьох капеланів різного віросповідання, які потрапили у полон на острові Зміїний, і порушила тему військового капеланства.

Олена Кривенко розповідає, що після цього її почали запрошувати на різні панельні дискусії з цієї тематики, зокрема там обговорювали й тему жіночого капеланства. Так з’явилась ідея зняти про це документальний фільм. Під час роботи над стрічкою передивлялися сюжети та статті про жіноче капеланство, ці пошуки в результаті привели до трьох капеланок, які стали героїнями фільму.

Олена Кривенко
Олена Кривенко

«Я відразу хотіла зробити це новелами, не хотіла в одну історію сплітати їхні долі. Хотіла зробити окремі новели, що пов’язані між собою ідеєю. Для мене було дуже важливо, щоб кожна героїня була різною за характером. Олена Легенчук — дуже стримана, чітка, холодна. Марина Сердіченко — дуже тепла, несе світло. Олена Женевець — мама для всіх воїнів. У кожної є щось таке, що мене зачепило особисто», — розповідає Олена Кривенко.

Олена Легенчук, Олена Женевець та Марина Сердіченко
Олена Легенчук, Олена Женевець та Марина Сердіченко

Кожна з героїнь фільму має свій шлях до віри та до служіння, вони стикалися з гендерною дискримінацією й упередженим ставленням з боку деяких військових, але їхня рішучість і вміння знаходити правильні слова змогли завоювати довіру бійців.

Олена Легенчук: із Іспанії на фронт

Олена Легенчук
Олена Легенчук

До повномасштабного вторгнення Олена Легенчук разом із родиною жила в Іспанії, займалася фотографуванням. Уже під час війни вона приїхала до України як волонтерка й за кілька місяців стала позаштатною капеланкою ЗСУ. Вона була першою капеланкою, яка поїхала на «нуль», щоб підтримати військових на фронті. Щоб військові у будь-якій точці могли відчути її підтримку та молитву, Олена Легенчук створила сторінку в тіктоці.

Її життя зараз розділене між двома країнами: в Іспанії на неї чекає родина, вона мама чотирьох дітей, а в Україні — військові, які потребують її духовної підтримки. 

«Віра — це те, чим я живу, це любов, це мої переконання. Бог завів мене на лінію фронту і дав ті відчуття, які мені показали, що я маю бути тут, допомагати саме цим людям. Я не розуміла, як це все треба робити, але я розуміла, що це Його шлях. Це не було моє рішення, це було Боже рішення», — розповідає Олена Легенчук.


Читайте також: Юлія Григоренко: Досі чую, що жінкам не місце на війні


Офіцерка-капеланка в ЗСУ Олена Женевець

Олена Женевець
Олена Женевець

Олена Женевець — одна з трьох жінок в Україні, яка офіційно призначена офіцеркою-капеланкою в ЗСУ. З 12 років, що вона є капеланкою, чотири присвятила пенітенціарному напряму, де вона служила для довічно ув’язнених. 

«Стати військовою капеланкою — це відчуття з’явилось усередині. Я себе перевіряла. У кінці 2016-го — на початку 2017 року я приїхала до війська і повернулася з чітким розумінням: у цьому напрямі я повинна йти, я буду, я спроможна», — розповідає Олена Женевець.

Із 2017 року як волонтерка вона присвятила себе духовній підтримці військових на фронті. 

«Коли сталося повномасштабне вторгнення, я пішла до військкомату, знайшла свій військовий квиток медика та призвалася доброволицею, стала бойовою медикинею. За цей час здобула освіту з володіння зброєю, вчилася такмеду. Пройшла шлях від солдата до офіцера, зараз уже на контракті, півтора року на посаді капеланки», — розповідає Олена Женевець.

Зараз вона поєднує свою роботу з ролями матері трьох дітей і бабусі.

Марина Сердіченко підтримує не лише військових, а й цивільних із прифронтових міст

Марина Сердіченко
Марина Сердіченко

Марина Сердіченко розповідає, що віра в її житті була завжди, вона з релігійної родини і в таку ж і потрапила. Її чоловік є старшим пресвітером церкви, єпископом об’єднання.

«Це все моє життя. Це не про релігію, це про віру в Бога. Ми з 2014 року працювали з вимушеними переселенцями, військовими, їхніми родинами. З початком повномасштабного вторгнення ще більше занурились у це, пройшли певне навчання, отримали посвідчення. У мене не було межі “до” та “після”, для мене це триває протягом останніх 11 років», — говорить Марина Сердіченко.

Вона позаштатна капеланка-волонтерка, яка часто їздить на деокуповані та прифронтові території, щоб підтримати не лише військових, а й цивільних.

«Усі села Херсонської області я вже знаю на пам’ять, цими ніжками пройшла їх усі. Дуже важливо чути голос і знати своє покликання. Це не я прийшла до цього, це Бог мене привів до цього», — розповідає Марина Сердіченко.

Разом із чоловіком вона виховує трьох дітей, продовжує педагогічну кар’єру та виконує свою місію капеланки.

У документальному фільмі «Капеланки. Молитва в пеклі» Олена Легенчук, Олена Женевець і Марина Сердіченко розповідають про труднощі, з якими стикалися, та як їм вдалося їх подолати, довести, що вони гідні виконувати духовну місію. «Не всі були в захваті, що жінка на війні, але я впевнена, що капеланство не має статі», — говорить у фільмі Олена Женевець. Історії героїнь стрічки є підтвердженням цих слів.

Чи змінились гендерні ролі у суспільстві під час війни?

Учасники дискусії Тетяна Трощинська, Михайло Корюкалов, В’ячеслав Горшков, Наталія Сад, Марія Іонова
Тетяна Трощинська, Михайло Корюкалов, В’ячеслав Горшков, Наталія Сад, Марія Іонова

Після перегляду документального фільму відбулася дискусія про зміну гендерних ролей у суспільстві під час війни. Її модераторкою була Тетяна Трощинська.

А участь в обговоренні взяли народна депутатка, віцепрезидентка Міжнародного жіночого демократичного союзу та співзасновниця Українського жіночого конгресу Марія Іонова; менеджерка проєктів у сфері безпеки й оборони, офіцерка запасу, майбутня артилеристка Наталія Сад; начальник відділу в справах релігії В’ячеслав Горшков; та фахівець із гендерних питань, консультант апарату урядової уповноваженої з питань гендерної політики Михайло Корюкалов.

Марія Іонова

Марія Іонова розповіла, що в Україні було більш як 450 заборонених для жінок професій і що у дівчат не було доступу до військової освіти. Вона розказала про важливість змін гендерних ролей в Україні.

«У 2017 році багато руйнували не тільки стереотипів, а головне — ідеологію в голові. Цим фільмом відповіли на питання, що все можливо, важливо, не чоловік чи жінка, а те, що ти маєш своє покликання, свою віру й бажання допомагати людям», — сказала Марія Іонова.

«Був час, коли командири опиралися тому, щоб ми опинилися у їхніх підрозділах»

Наталка Сад розповіла, що закінчила дворічну програму підготовки офіцерів за напрямом «Наземна артилерія» і вже склала військову присягу. 

«У взводі було троє жінок, які обрали бойову спеціалізацію  «артилерія». Мені пощастило, що ми не зіштовхувалися з упередженнями, навчаючись на цій спеціальності. Це саме тому, що прийшли здобувати освіту під час війни, і це, мабуть, ключова запорука у відсутності стереотипів. Був час, коли командири опиралися тому, щоб ми опинились у їхніх підрозділах. Для багатьох це була б перша жінка в підрозділі. А зараз, скажу грубо, але життєво: немає з кого обирати. Це все про вибір. Я щаслива жити у час, коли можу обирати спеціалізацію», — сказала Наталка Сад.

«Доведіть мені, що в капеланстві є щось, чого не може робити жінка, доведіть, чого в війську не може робити жінка»

В’ячеслав Горшков пояснив: питання, що всього три жінки мають офіційне посвідчення капеланок, лежить у площині релігійних традицій. 

«Перепони не завжди на рівні держави: перепони не ставить держава, перепони не ставлять військові. Перепони пов’язані тільки з релігійними традиціями тієї чи тієї церкви. Одна з вимог до капеланів — це бути священнослужителями. Якщо релігійна організація надає відповідний статус жінкам, їх можуть делегувати на капеланство», — розповів В’ячеслав Горшков.

Михайло Корюкалов

Михайло Корюкалов сказав, що зміни в законодавстві вже відбулися, тож тепер треба зруйнувати стереотипи: «Я уявляю гендерну нерівність у вигляді загат — і це стереотипи й упередження. Ці упередження не усвідомлені. Доведіть мені, що в капеланстві є щось, чого не може робити жінка, доведіть, чого в війську не може робити жінка», — запитав він, додавши, що героїні документального фільму «пробили велику діру в загатах суспільства».


Читайте також: Михайло Корюкалов: Гендерна рівність — це про те, як нам стати сильнішими


Над створенням документального фільму «Капеланки. Молитва в пеклі» працювали: продюсерка Анастасія Гудима, режисерка Олена Кривенко, редакторка Надія Стадницька, оператор-постановник Данило Притченко, другий оператор Микола Зоценко, оператори Євген Шевченко й Олег Авілов, звукорежисери Сергій Петренко та Дарина Петренко, режисерка монтажу Олена Мамай, лінійна продюсерка Марія Харакоз-Лапєєва.

Прем’єра документального фільму «Капеланки. Молитва у пеклі» відбулася 20 вересня на телеканалі «Суспільне. Культура». Його можна переглянути на ютуб-каналі Першого каналу Суспільного.

Фото: Ігор Васильєв

Більше публікацій
Більше публікацій 50%
Більше публікацій Статті