Опоненти вдаються до сексистської реклами, щоб «очорнити» кандидата чи кандидатку. Партії дивують «креативом», радячи дівчатам шукати женихів у виборчих списках, а основою для «чорного піару» проти кандидаток із однаковим успіхом може стати цькування як тих, у кого немає дітей, так і тих, хто при надії…
50% аналізували особливості передвиборчої кампанії в регіонах.
У Рівному місцевим жителям у центрі міста роздавали пакунки з розфасованими курячими яйцями. На кожному – наліпка зі світлиною заступника міського голови Віталія Германа із написом «Герман з яйцями». Посадовець із такої оказії неприємно здивувався.
Адвокатка й голова «Асоціації жінок-юристок України «ЮрФем» Христина Кіт наголошує, що ця «реклама» – сексистська, причому як щодо чоловіків, так і щодо жінок.
«Щодо жінок, тому що існує стереотип, що жінки не можуть брати участь у політиці, бо вони без яєць. А чоловіки, відповідно, можуть, бо ж мають «сталеві яйця», їм усе вдається. Я знайшла чудову роботу, яка перемогла на конкурсі ілюстраторів «Жінка в медіа», – розповіла адвокатка під час дискусії «Насильство – #НеЦінаПолітики для жінок», продемонструвавши ілюстрацію Надії Міцкевич, яка є карикатурою на таку риторику щодо здатності чи нездатності жінок ухвалювати політично важливі рішення.
За словами Христини Кіт, до спритних «роздавачів» яєць потрібно було викликати поліцію.
«Мав би бути складений протокол про вчинення адміністративного правопорушення через порушення порядку ведення передвиборчої агітації, а саме – поширення матеріалів, які мають ознаки сексизму та дискримінації. Адже у нас у Виборчому кодексі передбачено пряму заборону на таку агітацію», – нагадала Христина Кіт.
Читайте також: Бронежилет купувати не варто. Правила безпеки від #Виборів БЕЗ сексизму
Про інший приклад сексистської реклами розповіла координаторка проєкту #вибориБЕЗсексизму Ірина Тишко. Мова йде про відеоролик політичної партії із назвою «Де знайти нормальних працьовитих чоловіків?». У ньому закликають підтримувати партію, тому що у її списках є «працьовиті і нормальні» чоловіки.
«Реклама показує жінок лише як потенційних дружин депутатів, таким чином підсилюючи гендерні стереотипи про те, що заміжжя, роль дружини – це першочергове для жінки. Ми живемо у XXI столітті, коли жінки мають виборче право, можуть обирати та бути обраними, але досі політики використовують рекламу, в якій зображено жінок, як пасивних об’єктів, і їхній статус розглядається крізь призму статусу чоловіка: яке становище він займає у суспільстві», – відзначила громадська активістка.
Також вона розповіла, що до чат-боту #вибориБЕЗсексизму звернулася кандидатка в депутати до Бориспільської міської ради Марина Добровольська. У неї двоє дітей, а зараз вона перебуває на останньому місяці вагітності.
«Її опонент, а також деякі виборці почали їй вказувати на те, що вона не встигатиме, не зможе поєднувати депутатську діяльність із материнством. Для неї це було серйозним викликом, тому що в першу каденцію в міській раді вона вже була мамою двох дітей і все встигала, а такі закиди викликали сум’яття та дискомфорт. Дуже добре, що вона мобілізувала свою політичну команду для того, щоб вони захищали її в соціальних мережах, але, очевидно, в такій ситуації жінка потребує також психологічної допомоги», – наголосила Ірина Тишко.
Як повідомила кандидатка, спочатку недолугі коментарі з’явилися під фото з презентації політичної команди, а згодом один із кандидатів на посаду міського голови Богдан Тищенко залишив відверто дискримінаційні повідомлення.
Дивіться також: Кампанія #НеЦінаПолітики: як допомогти тим, хто наважився говорити?
«Такі коментарі викликають не стільки обурення, скільки відверте здивування. Хочу нагадати, що вагітність жінки — це цілком природний стан. Крім того, під час минулої каденції я успішно поєднувала роботу в міській раді та материнство, адже у мене вже тоді були діти. Зараз коментарі опонентів виглядають як провокація, а ще свідчать про низьку культуру і стереотипність у сприйнятті політикинь. Дуже шкода, що багато хто й досі готовий обговорювати зовнішній вигляд кандидаток, а не їхній професійний та політичний досвід. Увага конкурентів до жіночої зовнішності та тілесності — останній їхній аргумент у дискусії», — заявила Добровольська.
Читайте також: Оксана Маркарова: «Коли чоловіку пропонують керівну посаду, він же не думає: «Ок, а хто завезе дітей у школу?…»
Приводом для не менш жорсткого булінгу так само може стати і те, що в жінки немає дітей. Так, кандидатку в депутати Тетіївської міської ради та Київської обласної ради Ірину Нижник почали атакувати в коментарях на її публічній сторінці в Facebook, вдаючись до сексизму та ейджизму. Зокрема, очільниця управління освіти виконавчого комітету Тетіївської міськради Тетяна Ільїна дозволила собі публічні висловлювання не тільки щодо статі, а й «занадто молодого віку» кандидатки. За словами Ірини Нижник, ця жінка пише їй такі коментарі не вперше через давній конфлікт.
«Уперше з дискредитацією я зіткнулася, коли у 2017 році балотувалася на посаду голови громади. Мені тоді було 28», — говорить Нижник. Її атакували в групах у соцмережах, де вона поширювала агітацію.
«Загалом, я цілком нормально реагую на критику, але я не сприймаю це як критику, це очевидно сексистські та ейджистські коментарі на мою адресу», — заявила кандидатка. Вона повідомила, що має намір звертатися до суду з позовом про захист честі, гідності та ділової репутації.
Координаторка Громадської ради з гендерних питань при МФО «Рівні можливості» Лариса Кобелянська назвала історію Ірини Нижник «класикою жанру» цькування жінок.
«А давайте спробуємо уявити собі такі закиди: «Що ти за чоловік, якщо до тридцяти у тебе ні дітей, ні дружини?»; «Чоловіче, чим ти доведеш свій досвід, якщо не маєш родини?». Спробували уявити? Не уявляється? Отож!!! Бо чоловікам таке не закидають. Якщо чоловік молодий – значить він перспективний, якщо у віці – досвідчений. Ніхто ніколи у чоловіка, який кандидує, не запитає про дітей, бо діти – за визначенням – не його відповідальність. Ніхто не поцікавиться, чи не завадить наявність сім‘ї виконувати йому свої обов‘язки, чи відсутність дружини не змусить його займатись чимось іншим на робочому місці. Чоловік вже за визначенням готовий і до політичної роботи, і до професійної. А жінці потрібно доводити, переконувати і запевняти, що і не завадить їй нічого, і впорається з усім, бо…. Так склався історично у суспільні негласний «гендерний договір» щодо розподілу ролей. Утім, у ХХІ столітті такий «договір» не є прийнятним. Для сучасної політики участь у ній жінок – це норма і звичайна практика», – наголошує експертка.
Читайте також: #НеЦінаПолітики і місцеві вибори: Якщо вас не атакують, вас не сприймають усерйоз
Тим часом у Ірпені цькують Михайлину Скорик, яка балотується на пост мера. В одному з пабліків з’явилося фото із підписом, де Михайлину назвали «статним мужчиною».
Дискредитувати кандидатку намагаються вже не вперше. Так, під час дискусії «#НеЦінаПолітики/#NotTheCost: тиск напередодні виборів як діяти?» Скорик заявила, що проти неї давно розпочали брудну кампанію, наголошуючи, що вона нібито «не гідна звання вдови». Крім того, в серпні цього року була спроба скомпрометувати політикиню за допомогою Вікіпедії.
«Туди вписали, що я трансгендер і ще якихось пару моментів. Це побачили хлопці, які моніторили мою сторінку. Добре, що я знаю, як швидко таке прибрати. Прибрала впродовж 12 годин», – розповіла Скорик.
Фахівчиня з комунікацій Ярина Ключковська пояснює, чому опоненти політикині вдаються до подібних методів.
«Кампанія Михайлини Скорик побудована на критиці Володимира Карплюка та його підходу до управління містом. Очевидно, команда колишнього мера не може чи не хоче відповідати по суті цієї критики, а тому обирає агресивну і маніпулятивну тактику ad hominem: атакувати не аргументи, а самого опонента, а радше – опонентку. Жінка-кандидатка завжди є зручною мішенню в нашому патріархальному суспільстві. «Корабельна сосна» – якщо її зовнішній вигляд відповідає стереотипам про жіночу красу. «Статний мужчина» – якщо одягнена не «по-жіночому», – говорить експертка.
За її словами, така тактика досі ефективна, бо в суспільстві домінують патріархальні уявлення про місце і роль жінки.
«Якби ця тактика не працювала, ніхто б до неї не вдавався. А наразі цей ганебний підпис до фото засвідчує одне: команда Карплюка і далі буде грати в «чапаєва», а не в шахи, на догоду найбільш ницим інстинктам своїх виборців», – підсумувала Кючковська.
У свою чергу, голова «Асоціації жінок-юристок України «ЮрФем» Христина Кіт зазначає, що політикині варто звернутися в поліцію, а якщо публікація була розміщена у ЗМІ, необхідно написати скаргу у Комісію з журналістської етики й поскаржитися у редакцію видання.
«Підпис до цієї фотографії є сексистським та таким, що може розцінюватися, як утиск у розумінні Закону України «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні», а також проявом насильства відносно особи за ознакою статі. Адже цей пост транслює стереотипні уявлення у суспільстві щодо зовнішнього вигляду жінок та має на меті принизити гідність жінки, створити навколо неї ворожу та образливу атмосферу тільки через те, що вона не відповідає чиїмось уявленням про жіночність. У цьому випадку необхідно написати заяву у поліцію, до якої додати скриншоти цього посту, а також (якщо є така можливість) дані про особу, яка це поширювала», – пояснила Христина Кіт.
Вікторія Кобиляцька, 50%