Головна Статті Поки польки протестують проти заборони абортів, Newsweek рекламує «дружин зі Сходу»

Поки польки протестують проти заборони абортів, Newsweek рекламує «дружин зі Сходу»

3
1,012

Польські жінки мають прогресивніші погляди та є освіченішими за чоловіків. Замість того, щоб дорівнювати їм, поляки вигадують нові способи патріархальної домінації

Після тримісячної перерви у Польщі опубліковано рішення Конституційного трибуналу, яке де факто повністю забороняє аборти в країні. Від 28 січня на території Польщі не можна перервати вагітність, навіть якщо плід має діагностовані важкі та невиліковні патології. Публікація рішення вже викликала багатотисячні протести, які привертають увагу ЗМІ. Так правляча партія Право і справедливість хоче приховати неуспіхи у боротьбі з пандемією: низький темп вакцинації, криза системи охорони здоров’я, зниження купівельної спроможності населення.

Натомість політичний піар – це не єдина причина, чому консерватори при владі прирікають жінок на психічні та фізичні страждання. Є й глибші мотиви: польські чоловіки банально хочуть підпорядкувати собі жінок, які все частіше можуть вести щасливе життя без «годувальника». Польки є більш освіченими за поляків, їхні прибутки зростають, жінки частіше відчувають себе бенефіцієнтками глобалізації, активніше беруть участь у політичному житті. Але замість дорівнювати жінкам, польські консерватори вирішили насильно загнати польок додому, де б вони мали тихо сидіти з хворими від народження дітьми.

Або – версія для більш «просунутих» – замінити занадто гордих землячок на більш піддатливу модель із сусідньої України.

Чоловіки – направо, жінки – наліво

У Польщі останніми роками все чіткіше помітно не тільки конфлікт поколінь, але й конфлікт статей. Польки сьогодні частіше отримують вищу освіту – понад 65% випускниць вишів складають жінки, частіше роблять кар’єру або просто хочуть пожити для себе – вік народження першої дитини змістився до 30,4.

Як показало опитування Kantar, проведене перед виборами до Європарламенту навесні 2019 року, найбільші електоральні відмінності у Польщі фіксуються у віковій групі 18-24, і залежать не від місця проживання (місто/село) чи рівня освіти (вища/середня/незакінчена), а від статі опитаних.

Так, середньостатистична молода полька ходить на «чорні протести», вчиться в університеті та голосує за лівих, статистичний молодий поляк – не вчиться в університеті, ходить на націоналістичні марші незалежності й голосує за ультраправих. Тобто, хлопці і дівчата, які пару років тому разом ходили до школи, абсолютно по-різному бачать актуальні проблеми суспільства та способи їх вирішення.

Читайте також: Патріархат за будь-яку ціну: протести польських жінок та їхні «союзники»

Підтверджує цей діагноз дослідження Ipsos з осені 2019. Тоді поляків запитали про найбільші загрози для їхньої країни у ХХІ столітті. Якщо в жінок у віці 18-39 років найбільше занепокоєння викликають зміни клімату та можлива катастрофа системи охорони здоров’я, то їхні однолітки-чоловіки назвали найбільшою загрозою… гендерну ідеологію та рух ЛГБТ! Так, на думку молодих польських чоловіків, країні найбільше загрожує не вихід з ЄС, війна чи погана медицина, а ідея про існування не тільки біологічних, але й культурних статей, та думка, що всі люди мають рівні права незалежно від орієнтації.

Не дивно, що Кшиштоф Босак – політик ультраправої Конфедерації, яка агресивно спекулює на питаннях прав ЛГБТ, жінок та мігрантів, посилаючись на «традиційні цінності» – на минулорічних президентських виборах отримав найбільше голосів саме серед молодих польських чоловіків. За нього голосував кожен сьомий поляк у віці до 30. Тоді як серед молодих польок Босак отримав лише що двадцять п’ятий голос.

До того ж, жінки охочіше переїжджають з села до міста. Основою такого соціального трансферу стає не шлюб, а освіта. Тоді як чоловіки воліють залишитися вдома і займатися добре оплачуваною фізичною працею. В результаті, в польських селах і маленьких містечках стає все більше чоловіків, які не можуть знайти собі партнерку, котра б погодилася на класичний патріархальний устрій стосунків.

Але замість самим поїхати вчитися і стати більш відкритими до світу, поляки вирішили банально загнати своїх жінок додому. Не хочеш бути зі мною зі своєї волі? То давай зробимо так, щоб у тебе не було іншого вибору!

Читайте також: Чому Варшава погрожує вийти зі Стамбульської конвенції?

Закріплений у законі дозвіл для лікарів не виписувати гормональну контрацепцію, якщо це проти їхнього сумління, скасування безрецептурного продажу постинору і подібних препаратів, тотальна заборона абортів, – польські патріархи хочуть, щоб жінки знали: у них немає права розпоряджатися своїм життям. Кожен секс може і має закінчуватися вагітністю, а оскільки механізмів підтримки материнства небагато – ось жінка і на роки опиняється вдома. З немовлям на руках, тим більше хворим від народження, далеко не втечеш.

«Дружина зі Сходу»

Для тих, хто вважає землячок занадто бунтівним «матеріалом на дружину» (польською мовою є ідіоми «матеріал на дружину» та «матеріал на чоловіка»), преса вже кілька років рекламує інше розв’язання. Вам просто треба «завести» дружину з сусідньої України, Білорусі чи Росії.

Прикметно, до стосунків з «екзотичними та покірними берегинями» намовляє не тільки консервативна преса, але й цілком ліберальні видання редаговані старшими чоловіками. Так, Newsweek цими днями рекламує у соцмережах статтю кількарічної давнини «Дружина зі Сходу», яка відкривається історією Наталії з Одеси, котра прилетіла до свого польського друга, якого зустріла в інтернеті. Спочатку хімії не виникло, аж ось дівчина сама вирішила помити посуд після вечері, приготованої поляком. А жодна полька до цього так не робила. І тут він зрозумів –  це воно! Далі йде перелік не менш принизливих історій у стилі «і шиє, і в’яже, і слова не скаже».

Читайте також: Польща заборонила аборти. В Україні відбудуться акції підтримки польських жінок

«Дружина зі Сходу» у польській патріархальній уяві обов’язково красива, бо знає що чоловіки вимогливі до зовнішності. Жіночна, не носиться з феміністичними ідеями. Цінує родину – мріє ощасливити чоловіка та дітей. І головне, дуже хоче жити у Європі, подалі від недбайливих співвітчизників. Тож самого лише євросоюзного паспорта достатньо, аби завоювати її серце. Деякі польські сайти «для мачо» прямо так і радять – якщо ви живете в селі і вам далеко до Бреда Пітта, грошей особливо не водиться, а дім прибирати самому набридло, то спробуйте українок – їм багато не треба.

Ті ж самі комплекси, що їх підстаркуваті німці й французи 30 років тому перекладали на польок, поляки сьогодні перекладають на своїх східних сусідок. Орієнталізм у чистому вигляді. У кожній з цих історій жінка – чи польська, чи українська – не є суб’єктом, а таким собі об’єктом на кшталт бажаної побутової техніки, яку за кордоном можна придбати за меншу ціну.

Наш захист це солідарність

Рішення Конституційного трибуналу та «чорні протести» стали першою подією, яка реально сколихнула українську діаспору в Польщі.

Загалом українці доволі байдуже ставляться до польського політичного життя – виборів, скандальних реформ, – і не приєднуються не те що до демонстрацій, навіть до дискусій на ці теми. Натомість у випадку заборони абортів мігрантські групи в соцмережах вибухнули: чимало людей питали, як можуть приєднатись до протестів, які є способи висловлення незгоди, якщо не хочеш/боїшся виходити на вулицю.

Але й тут неважко прослідкувати закономірність: якщо українські жінки частіше підтримують польских протестувальниць, то чоловіки нерідко – хто з християнських позицій, хто з «берегиньських» – втихомирюють бунтівних співгромадянок. Ще чого захотіли – самі вирішувати як жити! Зародок – це дитина, а призначення жінки – це родина, і взагалі не вам вирішувати. Прибічники патріархату почули вітер у вітрила: якщо у когось вийшло так поставити жінок на місце, то може і нам вдасться?

Те, що сьогодні відбувається в Польщі, – це атака не тільки на права польських жінок. Це атака на права всіх жінок. Приклад для консерваторів всіх мастей як можна позбавити відчуття безпеки, а отже, й можливості розвиватися своїх співгромадянок.

Польським жінкам потрібна солідарність. По-перше, інформаційна. Заборона абортів у Польщі – це не тільки і не стільки про біоетику, скільки про патріархальну домінацію. Тому ця тема має висвітлюватися в першу чергу з точки зору прав жінок.

По-друге, медична. Швеція вже пообіцяла полькам можливість безкоштовно переривати вагітність на своїх теренах.

По-третє, психологічна. Не секрет, що й до цього часу чимало польських жінок вирішували перервати вагітність саме в Україні. Тепер їх може стати ще більше. Нерідко це самотня поїздка в чужу країну в стресовій ситуації. Підтримка, можливість із кимось порозмовляти, щоб хтось зустрів на виписці з лікарні. У наших сусідок забирають гідність та можливість вибору, тож від нас залежить, чи зможуть вони протистояти своїм катам.

Олена Бабакова, для 50%

Більше публікацій
Більше публікацій Олена Бабакова
Більше публікацій Статті