У середньому розмір виборчого фонду жінки-кандидатки був на 20% меншим за розмір виборчого фонду чоловіка-кандидата. Найбільш істотна різниця в розмірі виборчих фондів спостерігається серед кандидатів-самовисуванців. У середньому виборчий фонд жінки-самовисуванки був меншим на 54%. Про це свідчить гендерний моніторинг, який проводив Український жіночий фонд у партнерстві з Національним демократичним інститутом міжнародних відносин.
Експертки Фонду звели дані про подання фінансових звітів жінками і чоловіками – кандидатами в народні депутати в одномандатних виборчих округах. Також було проаналізовано потенційний вплив змін системи державного фінансування партій на ефективність фінансового заохочення тих партій, що забезпечать більш репрезентативне представництво жінок.
Читайте також: 21% жінок: остаточні цифри про гендерний склад Верховної Ради
«Спостерігається кореляція між розміром виборчого фонду та результатами виборів. Так, середній розмір виборчого фонду кандидата, що програв вибори – 200,9 тис. грн, а обраного – 656,4 тис. грн. Менший доступ до фінансових ресурсів зменшує конкурентоспроможність жінок під час виборчої кампанії в одномандатних виборчих округах. Серед жінок вирізняються кандидатки від політичних партій. В середньому, жінка-кандидатка від політичної партії задекларувала дещо більший розмір виборчого фонду, ніж чоловік-кандидат від партії», – йдеться у підсумках моніторингу.
Також повідомляється, що в жінок і чоловіків-кандидатів відрізняється пропорція джерел надходжень коштів. Чоловіки залучали більше власних коштів, а жінки були успішнішими в зборі коштів від фізичних осіб, громадських організацій та інших юридичних осіб.
У регіональному розрізі, найменший середній розмір виборчого фонду кандидатки зареєстровано в південному регіоні. На Півдні також спостерігається найбільший гендерний розрив між середнім розміром виборчого фонду жінки та чоловіка. У середньому, виборчий фонд кандидата в 3,6 разів більший, ніж виборчий фонд кандидатки.
Із 500 жінок-кандидаток, проміжні фінансові звіти подали 275 кандидаток (55%), а остаточні – 293 (59%). Із 2720 чоловіків-кандидатів, проміжні фінансові звіти подали 1553 кандидати (57%), а остаточні – 1682 (62%). Загалом істотної різниці між поданням фінансових звітів жінками і чоловіками не спостерігається. Жінки-кандидатки від партій подавали звіти сумлінніше, ніж чоловіки. Чоловіки-самовисуванці подавали звіти більш сумлінно, ніж жінки.
Читайте також: Понад 65 тисяч жінок допомагали політичним партіям із проведенням виборів на округах
Кандидати та кандидатки від політичних партій в цілому подавали фінансові звіти сумлінніше, ніж кандидати та кандидатки-самовисуванці.
2 жовтня у другому читанні прийнято проект Закону №1029 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення ефективності інституційного механізму запобігання корупції», який передбачає скорочення обсягу державного фінансування парламентських партій. Фінансове заохочення політичних партій, що забезпечують представництво у Верховній Раді кожної зі статей на рівні не менше третини, залишається важливим фактором мотивації партій до забезпечення представництва жінок серед кандидатів.
Однак, зменшення державного фінансування, за умови розподілу фінансування порівну між потенційно все більшою кількістю партій, зменшує ефективність фінансового заохочення партій, що забезпечать представництво жінок на рівні не менше третини депутатів.
Читайте також: Жінки на виборах: біг із перешкодами
Український жіночий фонд закликав політичні партії незалежно від обсягу державного фінансування, передбачити частину фінансування для сприяння рівної участі жінок і чоловіків у партійній діяльності, громадсько-політичній діяльності та прийнятті суспільно важливих рішень.
Крім того, Фонд закликав Верховну Раду України відновити розмір фінансового заохочення політичних партій, що забезпечують представництво у Верховній Раді кожної зі статей на рівні не менше третини. А саме, ухвалити зміни до ст. 17 Закону України «Про політичні партії в Україні», збільшивши розмір додаткового фінансування з 10 до 20 відсотків щорічного обсягу державного фінансування статутної діяльності політичних партій.
Нагадаємо, Український жіночий фонд у партнерстві з Національним демократичним інститутом міжнародних відносин завдяки підтримці американського народу, що була надана через Агентство США з міжнародного розвитку, здійснював гендерний моніторинг позачергових виборів народних депутатів України, що відбулися 21 липня. Моніторинг включає кількісний та якісний аналіз, а також інтерв’ю з депутатками і кандидатками, задля виявлення можливостей та перешкод для участі жінок у виборах та їх обрання до Верховної Ради України. Із попередніми результатами моніторингу можна ознайомитись тут і тут.
50%