Головна Статті Гендерно орієнтоване бюджетування — це про справедливість і рівні можливості

Гендерно орієнтоване бюджетування — це про справедливість і рівні можливості

3
1,147

Депутати і депутатки, які входять до міжфракційного депутатського об’єднання Київради «Київ — за рівні можливості», нещодавно взяли участь у тренінгові на тему «План дій на 2024-2025 роки з виконання Європейської хартії рівності жінок і чоловіків у житті місцевих громад. Гендерно орієнтоване бюджетування як частина гендерно орієнтованого врядування». До заходу також долучилися фахівчині управління гендерної рівності КМДА. 

Нагадаємо, Київ взяв на себе зобов’язання дотримуватися принципів Європейської хартії рівності жінок і чоловіків ще в 2019 році. Хартія включає шість пунктів, які покликані забезпечувати рівність жінок і чоловіків на шляху розбудови демократичного суспільства, передбачають врахування локальними і муніципальними владами потреб жінок і чоловіків в рівній мірі та дотримання гендерночутливого підходу у плануванні і використанні бюджетних коштів.

Ганна Старостенко: Будемо створювати нові можливості для жінок

Тренерками заходу, який відбувся за підтримки Національного Демократичного Інституту, стали гендерні експертки НДІ Маріанна Колодій і Оксана Цюпа. У межах цієї зустрічі і спільної роботи учасниці й учасники зосередили особливу увагу на питанні впровадження гендерно орієнтованого підходу в ухваленні міських цільових програм та обговорювали важливість гендерно орієнтованого бюджетування як частини гендерно орієнтованого врядування.

Читайте також: Гендерно орієнтоване бюджетування: як це працює

«Надзвичайно важливо робити це зараз, оскільки ми заходимо в бюджетний процес, починається робота над бюджетом міста Києва на 2024 рік. Тому дуже хочеться, щоб наш новий план дій із імплементації Європейської хартії рівності був підкріплений фінансовими можливостями. Ми дякуємо НДІ за підтримку, бо сьогодні дійсно в складних умовах воєнного стану виникла така нагода зібратися і обговорити ці питання з фахівчинями. Наразі ми бачимо, що гендерна проблематика загострилася: чоловіки йдуть воювати, втрачаються робочі місця, економіка працює не так, як у мирний час. І виклик для нас — створити умови, щоб жінка могла працювати, щоб була можливість, аби її дитина була у школі чи в садочку.

Саме зараз потрібно підтримати жіноче підприємництво. Ці рішення в силі ухвалювати депутати та депутатки Київської міської ради. Я впевнена, що саме наше МФО після такого брейнстормінгу буде ініціювати проекти рішень, що сприяють розвитку можливостей для жінок. Тому що права в усіх ніби за законом рівні, але фактично не завжди є рівні можливості. Саме  ці нові можливості для жінок ми будемо створювати», — прокоментувала учасниця заходу, співголова МФО, заступниця голови КМДА Ганна Старостенко. 

Юлія Ярмоленко: Ми опановуємо  практичні  методики  застосування гендерночутливих політик

У межах підготовки до ухвалення плану дій на 2024-2025 роки з імплементації Європейської Хартії рівності жінок і чоловіків територіальної громади міста Києва депутатки та депутати МФО провели спільний аналіз результатів самооцінки стану реалізації гендерної рівності у столиці станом на 2023 рік за допомогою спеціально розробленого НДІ інструментарію вимірювання стану забезпечення гендерної рівностіОбговорюючи в робочих групах сім індексів інструментарію, учасникам та учасницям тренінгу вдалося наглядно побачити, які напрямки потребують особливої уваги та що є здійсненним до виконання на найближчі 2 роки.

Читайте також: Київ і Європейська хартія рівності: як столиця задає тренд для інших міст

«МФО наразі опановує практичні методики застосування гендерночутливих політик. Ми активно навчаємося, тож інструментарій вимірювання стану забезпечення гендерної рівності є для нас корисним для аналізу актуального стану речей і складання плану на наступний період. Наше завдання — визначитися з пріоритетами роботи, щоб  у наступному плані дій, який буде ухвалюватися, індикатори виконання були максимально високі.

Формат заходу дозволяє отримати відповіді на питання, зосередитися в дискусії з колегами та експертками над якістю документу, забезпечити здійсненність  наступного плану дій через наскрізність заходів із профільними цільовими програмами, які будуть ухвалюватися», — поділилася враженнями  від участі в тренінгу співголова МФО, голова постійної комісії з питань місцевого самоврядування та міжнародних зв’язків Юлія Ярмоленко. 

Леонід Ємець: В основі бюджетування має лежати принцип врахування потреб жінок та чоловіків

Яскраво пройшло обговорення планування бюджету за принципом тріади «потреби-послуги-фінанси», який полягає у попередньому вивченню запитів і потреб киян, і лише потім у створенні відповідних послуг. Таким чином, на думку членкинь та членів МФО, можна було б ефективніше задовольняти потреби киян і якісніше реалізовувати концепт гендерної рівності. Тобто дотримуватися принципу справедливості і забезпечувати всіх рівними можливостями, особливо в умовах війни. 

«Оскільки столиця, як і вся країна, має нові безпрецедентні виклики через повномасштабне вторгнення, нині є необхідність в новому підході до забезпечення потреб територіальних громад. Ще більшої актуальності сьогодні набуває важливість активізації суспільного діалогу щодо забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків у різних сферах суспільно-політичного життя міста, щоб в основі бюджетування лежав принцип врахування потреб різних груп жінок та чоловіків», — зауважив депутат Київради, співголова МФО «Київ – за рівні можливості» Леонід Ємець. 

Алла Шлапак: Гендерна чутливість — це надзвичайно важлива тема

Учасники та учасниці тренінгу долучилися до спільного напрацювання плану дій у різних сферах життя міста, де є гендерні розриви, тобто відмінності у становищі жінок і чоловіків. Так, депутатка Алла Шлапак наголосила, що для досягнення гендерної рівності у суспільстві потрібно створювати ініціативи, які б задовольняли як практичні потреби, так і стратегічні гендерні потреби, тобто ті, які працюватимуть на довгострокову перспективу.

Читайте також: Гендерно орієнтоване врядування: як рівність робить людей щасливішими

«Гендерна чутливість — це надзвичайно важлива тема. Величезна робота робиться і громадянським суспільством, і іноземними партнерами. Нарешті ми стаємо ближчими до цивілізованого суспільства в цьому напрямку. Але гендерна  політика — це не про вирішення питань сьогодні на сьогодні. Результати кожного рішення потребують, можливо, два роки, в кращому випадку, а, можливо, і п’ять-десять років.  Однозначно, ці заходи мають позитивний результат. І це результат, від якого виграє країна, суспільство в цілому. Я вже не кажу про громади, адже всі громади, які використали гендерний підхід при формуванні програм, або взагалі використовують гендерне бюджетування — всі відчули позитивні результати впровадження цих заходів», — підкреслила співголова МФО «Київ – за рівні можливості», членкиня постійної комісії з питань бюджету та соціально-економічного розвитку Алла Шлапак.

***

За результатами тренінгу учасниці й учасники з міжфракційного депутатського об’єднання Київради дійшли спільного розуміння, що застосування гендерного підходу при бюджетному плануванні має переваги як для мешканців міст, так і для економії бюджетних коштів. Зокрема, це скоротило б неефективне витрачання коштів на користь тих сервісів, які дійсно відповідають потребам киян і киянок. 

Читайте також на сайті кампанії «Повага»:  Чому хімчистка блузи Мішель Обами дорожча, ніж сорочки її чоловіка: про «рожевий податок» та аспекти гендерноорієнтованого бюджетування

Також учасники і учасниці заходу погодили, що для ефективної імплементації Європейської Хартії рівності жінок і чоловіків і створення доцільних послуг для територіальних громад важливо відстежувати зміни у досягненні гендерної рівності в межах виконання бюджету та опрацьовувати звітування про його виконання.

Європейська Хартія рівності жінок і чоловіків в житті місцевих громад – це документ, який проголошує, що рівність має втілюватися органами місцевого самоврядування. Усі міста, що долучаються до підписання Хартії, публічно визнають, що не бояться рівності, адже всі їхні громадяни – це чоловіки й жінки, хлопчики та дівчатка, люди зі своїми потребами, які потребують рівних можливостей.

До міжфракційного депутатського об’єднання Київської міської ради IX скликання «Київ — за рівні можливості» входять 57 депутаток та депутатів. Керівний орган — Рада МФО,  до складу якої входять сім співголів, делегованих від кожної фракції Київради.

Ірина Петькун

Матеріал підготовлений міжфракційним депутатським об’єднанням Київської міської ради IX скликання «Київ – за рівні можливості» у партнерстві з Національним Демократичним Інститутом (НДІ) завдяки щедрій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) в межах Програми «Україна: Ефективна та відповідальна політика». Міжфракційне депутатське об’єднання Київської міської ради IX скликання «Київ – за рівні можливості» відповідальне за зміст цього матеріалу. Інформація, представлена у матеріалі, не обов’язково відображає погляди USAID, Уряду США або НДІ.

Більше публікацій
Більше публікацій 50%
Більше публікацій Статті