Головна Статті Кожны дзень: коли домашнє насилля переростає у політичне

Кожны дзень: коли домашнє насилля переростає у політичне

0
464

«Зручні люди: зв’язок між домашнім та політичним насиллям» так називалася дискусія у межах виставки білоруських митців «Кожны дзень. Мистецтво. Солідарність. Спротив». 

Спікерками події були дослідниця та кураторка виставки Антоніна Стебур, громадська активістка та учасниця політичних протестів у Білорусі Дарія Чурко та народна депутатка VIII скликання, віцепрезидентка з публічної політики Київської школи економіки Оксана Сироїд. Модерувала дискусію головна редакторка проєкту «Жінки – це 50% успіху України» Леся Ганжа

Жінки: 50% зібрали основні тези, які обговорювали учасниці.

«Для нас важливо було наголосити, що насилля у Білорусі носить не випадковий, а системний характер. Закцентувати, що всередині білоруського суспільства існують стосунки, які толерують насилля, роблять його нормальним, допустимим», – говорить кураторка виставки «Кожны дзень. Мистецтво. Солідарність. Спротив» Антоніна Стебур.

Фото із виставки Кожны дзень. Мистецтво. Солідарність. Спротив

Одна із зон досліджень митців, представлених на цій виставці, – природа насильства не лише як явища, а й середовища, що сприяє його ескалації. Художники хотіли показати ті рушійні сили, які існують у самому суспільстві, й у вирішальний момент спрацьовують як підсилення насильства.

Читайте також: Політика в українських архетипах: Панночка-новаторка і Кайдашиха – голова тергромади

Антоніна Стебур у Мистецькому Арсеналі
Антоніна Стебур, кураторка виставки «Кожны дзень. Мистецтво. Солідарність. Спротив»

Таким підсиленням є узаконення насильства на найвищому рівні суспільної ієрархії. На думку Антоніни Стебур, у Білорусі легітимізує насильство президент Олександр Лукашенко. Він спочатку критикував концепцію законопроекту про протидію домашньому насильству, а згодом застосував насильство проти людей, які вийшли на мирні протести у Білорусі. 

На ескалацію насильства впливає і те, як держава формує, а потім – впливає на стосунки між громадянами у різних сферах. Коли через інститут освіти, обов’язкової військової служби з її «дідівщиною», а також приватної сфери сім’ї та дому формується суспільний «інститут насильства».

Читайте також: «Жінки, йдіть у ради й комнезами»: картини про жінок і політику з виставки бойчукістів

«У Білорусі жахлива статистика щодо домашнього насилля. Це перший базовий елемент, із якого починається нормалізація насилля і його колообіг. Насилля відбувається не лише на рівні держави, але ще й на рівні звичайних людей», – додає кураторка і як приклад наводить декілька робіт, серед яких, зокрема, інсталяція мисткині Жанни Гладко. 

Мистецтво – це мова протидії насильству у патовій ситуації

Гладко впродовж багатьох років осмислює свої відносини з батьком, які дуже владні та ієрархічні, проводячи паралелі між існуванням громадянина в авторитарній країні. Коли почався протест, Жанна поєднала особисту історію, осмислення її сімейних відносин та силові розгони мирних зібрань у країні. «Вона виводить цю тезу, що особисте – це і є політичне», – наголошує кураторка.

Проте легітимація насильства на найвищому рівні – не єдина причина того, чому у Білорусі не ухвалюють закон про протидію домашньому насильству. Активістка Дарія Чурко розповідає, що у Білорусі саме Міністерство внутрішніх справ, яке збирає статистику щодо домашнього насильства, ініціювало розробку законопроекту, залучивши до роботи декілька гендерних організацій.

Дарія Чурко на виставці Кожны дзень. Мистецтво. Солідарність. Спротив
Дарія Чурко, білоруська громадська активістка

«У пояснювальній записці до цього законопроекту було слово “гендер”. У самому законопроекті цього слова немає. Усі релігійні та навколо релігійні організації почали говорити, що це пропаганда ЛГБТ і не буде кому народжувати», – каже Чурко.

На думку Антоніни Стебур, ситуація патова: з одного боку – ієрархічна структура держави, адже якщо авторитарний керівник виголошує, що він не готовий прийняти цей закон, то державні інститути не готові за нього боротися. Із іншого боку – ментальні стереотипи (гендер = ЛГБТ). У такій ситуації єдина мова, яка може протидіяти насильству – це мистецтво.

«У ситуації, де ми опинилися, фактично єдиними засобами, що протистоять насильству, залишилися громадянська активність та мова сучасного мистецтва», — наголошує вона.

Читайте також: Стамбульський прецедент: чому Туреччина вийшла зі Стамбульської конвенції

Алєна Давідовіч, «Борись — як дівчисько / Fight Like a Girl», 2020
На замовлення Мистецького Арсеналу роботу Алєни Давідовіч «Борись — як дівчисько» спеціально зобразили на стіні

Суспільству потрібен діалог, а не нав’язування юридичних інструментів

На софтпауер-інструментах наполягає й українська політикиня Оксана Сироїд. Народна депутатка розповіла, що коли до парламенту вносять проєкти законів, які пов’язані із протидією домашнього насильства, то частина депутатів виходить із зали:

«Як тільки з’являється цей законопроект, депутати розбігаються: хто в туалет, кому мама подзвонила, лиш би не натиснути кнопку. Хоч як би вони не проголосували – будуть винні перед якоюсь частиною суспільства. Адже, у нас є частина суспільства, модерна, яка каже: це треба приймати, тому що це правильний інструмент. Є частина інша, традиційна, яка каже: нам треба до цього інструменту дорости, ми про це ще не домовилися. Що б ти не зробив, ти будеш перед якоюсь частиною винний, і тому нав’язувати виключно юридичні інструменти без діалогу в суспільстві – це приречено».

Оксана Сироїд під час дискусії Зручні люди
Оксана Сироїд, народна депутатка VIII скликання, політикиня

Політикиня говорила про обмеженість суто правового інструментарію, натомість наголошувала на необхідності суспільних дискусій про природу насильства, зокрема і провокованих мистецтвом. Мисткині наполягали, що мистецтво – це не інструмент розширення впливу, а «інструмент в ситуації обмеження», до якого доводиться вдаватися тоді, коли перекрито усі інші можливості для висловлювання. Політичні рішення, зокрема і ратифікація конвенції, і ухвалення законів – це набагато коротший шлях для суспільних змін у ставленні до насильства. Нерішучість політиків, які не ухвалюють Стамбульську конвенцію, пов’язана з острахом електоральних втрат. Проте в будь-який момент історія про домашнє насильство може перерости в історію про насильство політичне. Як це було в Білорусі. 

Виставка відбувається за підтримки Міжнародного фонду «Відродження». Партнери проєкту: Представництво Фонду Конрада Аденауера в Україні, Представництво Фонду ім. Гайнріха Бьолля в Києві, Регіональний офіс Фонду ім. Фрідріха Еберта «Діалог Східна Європа», Представництво «Фонду Фрідріха Науманна за Свободу» в Україні та Білорусі, Представництво Фонду Ганса Зайделя в Україні, Білоруський фонд культурної солідарності.

Тетяна Безрук, для Жінки:50% 

Більше публікацій
Більше публікацій 50%
Більше публікацій Статті